Inhoudsopgave

  • Wie is je doelgroep?
  • Het AIDA-model
  • Afwisseling
  • Interactie aangaan
  • Regelmaat en consequentie
  • Analyseer en verbeter
Lees ook onze blog over ‘LinkedIn voor bedrijven

Wie is je doelgroep?

Bij ieder marketingtechnische stap die je zet binnen je bedrijf, houd je in je achterhoofd: wie is mijn target audience? Oftewel: wie is mijn doelgroep?

Zorg ervoor dat het duidelijk is wie je doelgroep is. Als dit niet duidelijk is, dan wordt content creëren voor een bepaalde groep een hele uitdaging. Echter is je doelgroep bepalen makkelijker gezegd dan gedaan. Wil jij erachter komen wat jouw doelgroep is? Check dan onze blog “Doelgroep bepalen“.

Het AIDA-model

Ga je bezig met content creëren, onthoud dan één ding: de spanningsboog is op sociale media zeer kort. Wanneer mensen door hun LinkedIn-tijdlijn scrollen, moet je ervoor zorgen dat jouw berichten opvallen en de aandacht vasthouden.

Door middel van een AIDA-model zorg je ervoor dat jouw content knalt! Hoe werkt dit model? Hieronder lees je stap voor stap hoe het in z’n werk gaat:

  • Attention: De eerste zin trekt direct de aandacht, met weinig woorden en zonder de rest van de inhoud te verklappen.
  • Interest: In de vervolg zin(nen) bied je verdieping en leg je wat meer uit over het onderwerp.
  • Desire: Waarom is dit interessant, boeiend of leuk? Je zorgt ervoor dat je doelgroep dit product moet hebben (of dit bericht moet lezen).
  • Action: Tijd voor actie! Wil je dat de lezer iets downloadt, contact opneemt of zich aanmeldt? Met passende call-to-action sluit je een post goed af.

Afwisseling

Altijd maar het zelfde? Wat saai! Mensen zien tegenwoordig graag afwisseling op social media. Het wordt algauw saai wanneer je alleen afbeeldingen of tekstberichten post. Wissel af met verschillende contentvormen. De beste combinatie is de afwisseling tussen video’s en afbeeldingen.

Interactie aangaan

Reageren mensen op jouw post? Mooi! Maar geef ook even een reactie. Op deze manier vergroot je het bereik van je eigen berichten. En je bouwt een klantrelatie op.

Naast reageren op volgers, moet je ook de connecties aangaan. Alleen berichten plaatsen en er vervolgens niks mee doen gaat niet helpen om je bereik te vergroten. Start met het volgen van mogelijke potentiële klanten, concullega’s, groepen en wees hier actief mee bezig. Reageer op hun berichten, hier profiteert je eigen pagina namelijk ook van. Je eigen posts worden dan door het algoritme gepusht en zichtbaar voor meer mensen.

Heb je een samenwerking? Tag deze partij in je bericht, zij krijgen hier een melding van en kunnen de post vervolgens ook weer delen op hun platform. Andersom werkt dit natuurlijk ook zo, deel de voor jou relevante posts en je zult al snel zien dat het algoritme van LinkedIn jouw posts meer onder de aandacht zal brengen.

Regelmaat en consequentie

Weet jij hoe vaak je moet posten en wanneer precies? Dat is iets waar je goed over moet nadenken voordat je begint. Voor het ene bedrijf is het nuttig om bijvoorbeeld 1 à 2 keer in de week te posten en voor het andere bedrijf is het minimum 4 tot 5 keer in de week.

Zodra je dit heb uitgezocht ga je hier consequent mee bezig. Ga er niet vanuit dat je met een week volop posten en vervolgens 2 weken radiostilte veel publiciteit gaat halen. Voor het gemiddelde bedrijf is 3 tot 4 keer posten in de week ideaal.

Analyseer en verbeter

Start met een nulmeting. Hiermee bedoelen we dat je op een bepaald punt meet hoeveel volgers je hebt, wie je volgers zijn (branche, beroep, regio) en hoeveel engagement er is op je posts. Controleer de LinkedIn-statistieken na een kwartaal of een half jaar weer en kijk wat er is veranderd. Is het aantal volgers gegroeid? Bereik je de juiste doelgroep? En welke posts hebben goed gepresteerd, wat was de inhoud van deze berichten en op welke dag en om welke tijd zijn ze gepubliceerd? Doe vervolgens meer van wat werkte en minder van wat niet werkte.

Promotie

Wist je dat maar een klein percentage van je volgers jouw berichten te zien krijgen? Je kunt dit aantal vergroten door berichten te promoten. Dit kan al vanaf € 10 per dag. Het voordeel hiervan is dat je niet alleen het bereik van je bericht vergroot, maar je ook heel specifiek kan aangeven wie jouw post ziet.

Dus wat is nu het geheim van een goede LinkedIn-post?

Door middel van een passende doelgroep, het AIDA-model, afwisselde content, interactie, regelmaat en een goede analyse ga jij je LinkedIn upgraden naar een hoger niveau! Sneller resultaat? Schakel dan LinkedIn-ads in.

Heb jij hulp nodig met jouw LinkedIn posts? Jouw LinkedIn naar poleposition, daar gaan onze TUQR ’s voor! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over jouw LinkedIn-pagina.

Create, take risks

Live your passion