Inhoudsopgave

Profiel details

Wanneer je bezig gaat met LinkedIn als bedrijf zijnde, begin je natuurlijk met het aanmaken van een bedrijfspagina. Er zijn enkele dingen die je moet invullen als je een goede start wil maken met je bedrijfsprofiel.

Als eerste laat je zien in welke branche jouw bedrijf actief is, dit doe je bij het stukje bedrijfstak. Bij het stukje bedrijfsgrootte zet je neer hoeveel werknemers jouw bedrijf heeft, bijvoorbeeld 5-10 werknemers of misschien wel 50-60 werknemers. Vervolgens vul je in welke bedrijfsvorm je opereert, dit doe je bij het kopje soort bedrijf. Veelal kun je dit in de bedrijfsgrootte zien, maar hier geef je het nogmaals duidelijk aan. Is het een eenmanszaak, een BV of een NV?

Nu komt het stukje profiel details van je pagina. Hier begin je meestal met het uploaden van je logo, vervolgens schrijf je een slogan. Vertel hierin kort en krachtig wat jouw bedrijf kan betekenen voor jouw doelgroep.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 3x zichtbaar (@3xzichtbaar.nl)

Paginabeschrijving

Nu heb je jouw pagina gedetailleerd in elkaar gezet, maar de pagina kan nu nog niet live gaan. Met een lege pagina ga jij natuurlijk geen volgers werven. Start met het creëren van een passende banner, houd hierbij rekening mee dat je afbeelding een afmeting krijgt van 1536 x 768 pixels. Voeg vervolgens een beschrijving van je bedrijf toe. Hiervoor heb je tot de 2000 woorden, gebruik deze goed denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Zoekwoorden waar potentiële klanten gebruik van zouden kunnen maken
  • Mijlpalen, certificeringen die relevant zijn binnen jouw branche
  • De wijze van contact connectie en behoud

Voeg vervolgens specialismes toe, je hebt de mogelijkheid om tot de 20 specialismen toe te voegen. Deze spelen ook wederom een rol in welke zoekopdrachten je bedrijf naar voren komt. En ten slotte geef je de locatie op van jouw vestiging. Heb je meerdere vestigingen? Geef dan het hoofdkantoor op als locatie en vermeld dat er meerdere vestigingen aanwezig zijn. Of je geeft iedere vestiging zijn eigen profiel.

Content

Je pagina is nu ingericht, tijd om berichten te posten! Welke content is interessant voor jouw doelgroep? Veel bedrijven vinden het lastig om regelmatig interessante berichten te posten. Wij hebben de gouden tip voor jouw: maak gebruik van een content kalender. Hierdoor hoef je niet dagelijks je hoofd te breken over welke content je gaat plaatsen en hiermee krijg je een duidelijk overzicht over wat je wanneer plaatst.

Enkele ideeën voor bedrijfscontent zijn bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsnieuws
  • Erkeninningen
  • Mijlpalen
  • Showcases
  • Tips & adviezen
  • Inhakers (mits dit bij je bedrijf past)

Nu hebben wij je enkele ideeën gegeven over welk soort content je kunt inzetten, maar hoe ga je dit inzetten? Zet je LinkedIn-pagina niet alleen vol met teksten, dit word snel saai. Maak bijvoorbeeld gebruik van: artikelen, foto’s, video’s, pdf bestanden of zelfs links naar je website.

Hierdoor blijf je interessant voor je doelgroep en kun je goed afwisselen met het soort content dat je plaatst.

Connect

Eén reactie is genoeg om de drempel voor anderen te verlagen en ook te reageren. Een post met meer reacties wordt vaker gedeeld en beter gevonden. Maar er speelt nog iets: als een post veel reacties heeft, dan schept dat verwachtingen. Mensen zien in één oogopslag een post inclusief het aantal reacties. Het brein zegt dan: deze post is belangrijker dan andere posts, deze post mag ik dus niet missen. Nodig mensen daarom uit om te reageren. Maar hoe doe je dat of hoe stimuleer je dat?

Durf te vragen. Stel je community vragen over verschillende onderwerpen omtrent jouw branche. Hierdoor nodig je mensen uit om een reactie achter te laten.  Daarnaast is je persoonlijke voorkeur of mening geven ook een manier om reactie te krijgen. Veel bedrijven houden hun mening loos om zo als een allemansvriend over te komen, maar vaak als je een mening geeft genereert dit wel sneller reactie.

En ten slotte zijn spraakmakende onderwerpen  ook goed om reactie uit te lokken. Een onderwerp die je veel in het nieuws ziet, maar hou hier wel rekening mee in welke branche je zit. Als jouw community totaal niet aansluit op het onderwerp heeft dit juist het tegeneffect van reactie krijgen.

Adverteren

LinkedIn is het grootste zakelijke netwerk ter wereld en daarbij een onmisbaar kanaal voor B2B-bedrijven die potentiële klanten willen bereiken. Wanneer u bijvoorbeeld met kanalen zoals Instagram en Facebook tegen een plafond aanloopt en moeilijk kunt groeien, biedt LinkedIn uitkomst.

De voordelen van LinkedIn adverteren zijn:
•      Zakelijk communicatiemiddel
•      Betrokken doelgroep
•      Ideaal voor B2B
•      Unieke en specifieke target opties
•      Geschikt voor personeelswerving

Doordat LinkedIn andere doeleinden heeft dan andere sociale media platformen, geeft dat meer mogelijkheden voor B2B-bedrijven. Voor andere bedrijven kan het ook relevant zijn, maar dan op het gebied van andere doeleinden zoals tijdens het werven van personeel.

Wanneer u gaat adverteren, houd dan wel rekening met enkele misverstanden. Zoals een te specifieke target. Wat bedoelen we hier mee? Als u uw target oftewel doelgroep gaat bepalen, maak het dan niet te specifiek, houd een beetje spelingsruimte. Als u dit te specifiek maakt krijg je een hele kleine target en dat zorgt dus ook voor een klein volume qua bereik.

Geef ruimte om te vinden wat de succesformule is voor uw LinkedIn, test verschillende relevante target opties. Test ook welke content van je advertenties het beste loopt. En tot slot laat uw advertentie niet te lang live staan, hoe langer uw advertentie live staat hoe meer uw doelgroep verzadigd wordt.

Talenten werven

LinkedIn biedt geavanceerde zoekfuncties. Dit zoekgereedschap biedt werkgevers de mogelijkheid om heel specifiek te zoeken naar talentvolle kandidaten.

Zoek je bijvoorbeeld een applicatiebeheerder met vier jaar werkervaring uit de omgeving van Rotterdam, dan is de kans groot dat je in een handomdraai kandidaten vindt die precies aan die omschrijving voldoen.

Je hoeft dus niet met een vergrootglas door een enorme stapel cv’s te spitten. Daardoor vind je sneller de kandidaat die je zoekt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door LinkedIn (@linkedin)

Statistieken

De LinkedIn-statistieken helpen beheerders van bedrijfspagina’s om beter inzicht te krijgen in de activiteiten op de pagina. Tot voor kort was het alleen mogelijk om per geplaatste update het bereik te zien en de interactie. Een overzicht met een bundeling van alles updates was er nog niet. Het ‘analytics’ tabblad met LinkedIn bedrijfspagina statistieken bieden kort samengevat de volgende inzichten:

Achterhalen welke geplaatste updates op de LinkedIn bedrijfspagina goed gelezen worden en populair zijn qua interactie;

Filterfuncties om te filteren op specifieke trends per tijdseenheid;

Meer demografische inzichten en informatie over de volgers van de LinkedIn bedrijfspagina;

De groei van het aantal volgers van de LinkedIn bedrijfspagina benchmarken met vergelijkbare organisaties en merken.

via GIPHY

Heb je hulp nodig bij het ontwerpen en onderhouden van uw bedrijfspagina op LinkedIn of andere social media platformen? Wij van team TUQR helpen graag verder!

Get

connected