Inhoudsopgave

Is het mogelijk om meerdere doelgroepen te hebben?

Sommige bedrijven hebben meerdere doelgroepen, en moeten dan ook op verschillende manieren hun producten promoten. Elke doelgroep vraagt om een apart onderzoek. Een mooi voorbeeld is de kledingzaak Schuppert in Borculo. Zij verkopen dames- en herenkleding in een hogere prijsklasse, maar daarnaast verkopen zij ook hippe, betaalbare dameskleding.

Zij hebben dus drie productgroepen, waar 3 verschillende doelgroepen bij horen:

  • Luxe mannenkleding (gericht op mannen met een groter budget en uitgebreidere interesse voor kwalitatieve, moderne kleding);
  • Luxe vrouwenkleding (gericht op vrouwen die er chique en stijlvol uit willen zien, met kleding van kwaliteit, die bereid zijn om meer te betalen);
  • Betaalbare vrouwenkleding (gericht op een waarschijnlijk jongere doelgroep met minder bestedingsruimte en andere stijl).

 

Is een doelgroeponderzoek echt zo belangrijk?

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Schuppert mode (@schuppertmode)

Zodra je weet waar je (potentiële) klanten behoefte aan hebben, kun je hier je product of dienst op aanpassen. Of andersom: zodra je weet wat voor soort klanten zich aangetrokken voelen tot jouw product of dienst, kun je de marketingstrategie op deze doelgroep afstemmen. Het kan zijn dat de doelgroep van je product of dienst gaandeweg verandert. Doelgroeponderzoek richt zich dan ook op de wensen en overeenkomsten van potentiële en bestaande klanten.

Aan de hand van een doelgroeponderzoek kun je bepalen welke doelgroep aansluit op jouw producten/diensten. Hier kun je vervolgens ook heel mooi je marketingstrategie op richten en indien nodig uitbreiden.

Het bepalen van de juiste doelgroep noemen ze ook wel marktsegmentatie. Je deelt de markt op in duidelijke, herkenbare en aanspreekbare groepen. Je wilt natuurlijk een grote groep afnemers bereiken, maar maak hier wel een selectie in. Deze selectie zorgt ervoor dat ontvangers zich eerder aangesproken voelen en daardoor eerder tot aanschaf van jouw product of dienst overgaan.

via GIPHY

 

Hoe bepaal je je doelgroep?

Ken je het spelletje “Wie ben ik” nog? Daarmee kun je het bepalen van je doelgroep vergelijken. Je stelt jezelf continu vragen, maakt een lijst met kenmerken van klanten die volgens jou het best bij jouw product of dienst past.

Dit zijn kenmerken zoals leeftijd, geslacht, etc. Wil je een doelgroeponderzoek uitvoeren? Lees dan onze tips in onze blog over doelgroeponderzoek www.tuqr.nl/blog/doelgroeponderzoek

 

 

 

Subdoelgroepen en deelmarkten

Iedere klant is uniek op zijn of haar eigen manier, maar tijdens het opstellen van een marketingstrategie vallen klanten onder algemene groepen. Dit geldt voornamelijk voor de eerste fase van het aankoopproces. Hier gaat het om bepalen, bereiken en het geïnteresseerd maken van de doelgroep richting het eerste stukje klantcontact.

Wil jij een doelgroeponderzoek uitvoeren? Lees dan onze tips in onze blog doelgroeponderzoek www.tuqr.nl/blog/doelgroeponderzoek

Of heb je hier toch  iets meer professionele hulp bij? Neem dan zeker contact op met ons!

If you talk to everyone

you talk to nobody