Inhoudsopgave

Een pakkende blogtitel schrijven

Elke tekst begint met een kop, ofwel titel (H1). Blogs ook. Maar een goede blogtitel bedenken is best lastig. Je hebt maar beperkt de ruimte en je moet ervoor zorgen dat de titel zowel de lading van je blogpost dekt en mensen triggert om te lezen.

Er zijn een elementen die altijd goed werken in een titel: cijfers, bijvoeglijke naamwoorden en vragen. Een tip: verzin verschillende titels en kies als je blog af is degene die het beste bij het artikel past. Zet echter geen dingen in je titel die vervolgens niet in de blog voorkomen. Hierdoor vertrekt de lezer snel van je website en komt hij ook niet meer terug. Tevens ziet Google dit als clickbait, wat een slecht effect heeft op je ranking.

 

Inleiding van de blog

De inleiding is een prettig leesbaar stukje tekst waarin je jouw doelgroep vertelt dat jij de oplossing hebt voor hun probleem. Misschien weten ze niet dat zij dit probleem hebben, maar zodra ze jouw intro lezen, denken ze: ja, dat heb ik nu ook altijd! Hoe los ik het op? Dat ga jij ze vertellen. Je creëert herkenbaarheid en biedt ze een oplossing. In de intro vertel je alvast kort hoe je het probleem oplost. Je geeft je lezers een voorproefje, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten van de rest van de blog.

Voor de intro van je blog kun je gebruik maken van verschillende methodes, waaronder de APP-methode. APP staat voor Agree, Promise en Preview. Vrij vertaald houdt dat in dat je:

  • Een herkenbare situatie schetst waarin de doelgroep zich herkent;
  • Belooft het probleem op te lossen;
  • Een voorproefje geeft van de oplossing.

Inhoudsopgave blog 

Schrijf je een lange blogpost? Met een klikbare inhoudsopgave maak je het jezelf én je lezers gemakkelijk. De inhoudsopgave kun je namelijk als leidraad gebruiken terwijl je schrijft, zodat je een bepaalde structuur aanhoudt. Bovendien kun je na het maken van de inhoudsopgave direct zien of je nog wel een logische opbouw hanteert. Jouw lezers zien in één oogopslag waar de blog over gaat en kunnen direct navigeren naar het stuk dat ze interessant vinden.

Tussenkopjes 

Alles in de inhoudsopgave gebruik je als tussenkopje. Hiermee hak je de tekst in stukken, waardoor de informatie goed te behappen valt en jouw blog stukken beter leesbaar wordt. Ook voor jezelf schep je hiermee structuur en blijf je binnen het onderwerp van de alinea. Lezers scannen altijd eerst een tekst omdat ze willen weten of de inhoud hun vraag wel beantwoordt, voordat ze er tijd in steken om alles te lezen. Tussenkopjes maken direct duidelijk waar de tekst over gaat.

De hoofdtekst 

De hoofdtekst zou nooit moeten bestaan uit één lap. Deel het op met witregels, afbeeldingen en tussenkopjes. Hiermee creëer je overzicht. Wissel korte zinnen met lange zinnen af, gebruik opsommingen en lijstjes. Dit leest (en scant) veel prettiger.

De samenvatting of het slot 

Een samenvatting is niet altijd een must, maar je kunt ook niet zomaar ergens eindigen. Als wij deze blog bij de alinea hierboven hadden beëindigd, verlaat jij ontevreden deze pagina. Je hebt immers geen (volledige) oplossing gekregen voor je structuurprobleem. De kans is vrij groot dat je ook niet meer terugkomt bij een volgend vraagstuk. Schrijf daarom je tekst ‘rond’ – het hangt af van de lengte van de blog of je een samenvatting nodig hebt of dat een afsluitende zin ook voldoende is.

De call to action 

Je hebt vast wel eens gehoord dat je jouw teksten altijd met een call to action af moet sluiten. Sommige ondernemers vinden dit opdringerig, maar een CTA kan ook subtiel zijn. Je hoeft niet direct iets te verkopen. Het doel kan ook zijn om bezoekers langer op de website te houden, of terug te laten keren. Je kunt een aanmeldformulier plaatsen voor een workshop, kennismakingsgesprek of nieuwsbrief. Daarmee bied je jouw lezers nog meer waarde en bouw je een relatie op met je doelgroep. Op de lange termijn werkt dit zeer effectief. Lees meer hierover in onze blog over content marketing, waar we dieper ingaan op klantenbinding.

Bonustip: laat je blog even rusten 

Of je nu hebt lopen zweten op je tekst of niet, het is altijd verstandig om het artikel even te laten rusten. Leg het naast je neer, letterlijk en figuurlijk. Na een dag of twee kijk je er met een frisse blik naar en kan je weer helder nadenken over je structuur. De kans is groot dat je wat dingen schrapt en de tekst ‘actiever’ maakt.