Inhoudsopgave

Wat is content marketing?  

Bij content wordt er ingezet op, zoals de naam al zegt, content. Content marketing is continu in beweging en groeit enorm hard. Ondernemers krijgen vaak het gevoel dat ‘content’ inhoudt dat ze moeten gaan bloggen, maar het begrip is veel breder dan dat. 

Content kan van alles zijn: video’s (vloggen), afbeeldingen, nieuwsbrieven, social media-posts, blogs, podcasts, flyers… Het is alle informatie die je online of offline aan je doelgroep aanbiedt. Het ultieme doel van deze marketingstrategie is om een band op te bouwen met je potentiële klanten. 

Content is koning 

Een blog is één van de meest effectieve en winstgevende manieren om nieuwe klanten aan te trekken, een breder publiek te bereiken en om vertrouwen en autoriteit op te bouwen in jouw markt. Oftewel: om een band op te bouwen met je doelgroep. 

Maar zoals we al zeiden; content draait niet om enkel tekst. Een tekst kun je enorm versterken door visuals toe te voegen. Door bijvoorbeeld een video te maken over een lastig onderwerp, kun je iets heel eenvoudig uitleggen. Bovendien zijn visuals makkelijker te delen en worden ze beter onthouden.  

 

 

Inzicht 1: Content marketing werkt beter (en langer) dan een advertentie 

Adverteren is effectief, als je het goed doet. Maar een advertentie is duur en heeft een korte looptijd. Als jij een knallende blogpost schrijft, blijft deze voor altijd bestaan. En nog mooier: het effect ervan groeit alleen maar. Dit geldt voor alle content die je publiceert.

Wel heeft content marketing meer tijd nodig om resultaten te behalen, en geldt er als voorwaarde dat er consistent kwalitatieve content aangeboden moet worden. Doe je dit goed, dan levert content marketing meer leads op dan adverteren. Jouw doelgroep weet immers dat zij bij jou terecht kunnen voor goed advies of informatie over een product of dienst.

Door middel van jouw content marketing los je hun problemen op, waarmee je een band opbouwt. Ze zijn sneller geneigd om contact op te nemen met jouw bedrijf of een aankoop te doen, want ze vertrouwen je. En dat is je doel!  

Inzicht 2: Content marketing genereert trouwe klanten 

Nieuwe klanten krijgen is leuk, maar hoe bind je een klant aan je bedrijf? Waardoor blijft iemand telkens terugkomen? Daar is content marketing op gericht, om een vertrouwensband te creëren. Zodat jouw nieuwe klanten ook bij je blijven. Content marketing verhoogt de loyaliteit van je klanten. Door interessante en relevante informatie te blijven aanbieden, blijven mensen je volgen. 

Bedrijven met waardevolle content op hun website hebben tot 2 keer meer kans op terugkerende bezoekers. En 60% van de websitebezoekers hebben een positiever gevoel over het bedrijf of merk na het lezen van unieke content. Jammer om die kans niet te benutten, toch?  

Inzicht 3: Visuals zijn onmisbaar 

Dit bedoelen we op twee manieren: visuals zijn onmisbaar in je content, en visuals zijn letterlijk niet te missen. Mensen zijn beelddenkers – we denken zelfs in plaatjes. In een blog kunnen visuals de tekst mooi opbreken, behapbaarder maken, beter leesbaar en zelfs nog informatiever. 

Blogposts met visuals worden 91% meer bekeken dan ellenlange teksten zonder afbeeldingen. En een Facebook-post zonder visual krijgt 63% minder engagement dan eentje met beeld. Zorg dus altijd voor visuele content, daarmee geef je jouw marketing strategie een enorme boost.  

7 Bruikbare tips voor content marketing  

Wil je een knallende start maken met je content marketing? Deze tips hieronder kun je direct toepassen en helpen je met het vormgeven van een effectieve content marketingstrategie. 

 

 

Tip 1: Stel doelen en houd ze bij  

Wat wil je bereiken met je content marketing? Een doel kan zijn om een blog bij te houden, maar wat wordt precies het doel van de blogposts? Het stellen van doelen is essentieel voor je content marketing, want dat geeft richting aan de strategie. Houd de doelen bij en stel ze bij, dat is de sleutel tot online succes.  

Tip 2: Zet meerdere contentvormen in  

Het is belangrijk om een contentvorm te kiezen die bij je bedrijf past. Bloggen is altijd een goed idee, maar heb je daarnaast een product of dienst dat perfect gepromoot kan worden in video’s? Doen! Blijf niet steken op één contentvorm, maar varieer en bied je doelgroep verschillende uitingen aan.

Je kunt zelf uittesten wat het beste werkt bij jouw doelgroep, maar dit kun je ook overlaten aan een externe partij. Als wij een strategische sessie inplannen voor een klant, nemen wij dit werk uit handen en kijken we kritisch naar de doelgroep. Zo start je jouw strategie direct met de juiste contentvormen.  

Tip 3: Maak content mobielvriendelijk 

Dit noemen we ook wel responsive. Klinkt als een open deur, gezien content steeds meer vanaf mobiele apparaten wordt geconsumeerd, maar veel bedrijven hebben dit nog niet op orde. We hoeven je niet te vertellen dat potentiële klanten heel snel afhaken wanneer de mobiele versie van je content niet lekker werkt.  

Tip 4: Maak content persoonlijk 

Storytelling is een prachtige term en eentje die sterk groeit. Mensen zien graag een gezicht achter een bedrijf of merk. Persoonlijke content heeft ook alles te maken met de identiteit van een bedrijf. Dit karakter zie je overal terug, waardoor er herkenning ontstaat bij je doelgroep.

Wist je dat wij je ook kunnen helpen met de branding van je business? Als je jouw merk een gezicht geeft, wordt je bedrijf ook een stuk toegankelijker. De drempel om contact op te nemen wordt lager. Gevolg: meer klanten!  

Tip 5: Promoot met mate, maar vergeet de CTA niet

Bij content marketing draait het erom dat je waardevolle informatie biedt aan je doelgroep. Het doel is om een band op te bouwen met leads die uiteindelijk klant kunnen worden, maar het is niet de bedoeling om met elke uiting je bedrijf te promoten. Daar worden mensen al snel zat van, en dan bereik je het tegenovergestelde.

Niemand vindt spammen leuk, hoe interessant het onderwerp ook is. Vergeet echter nooit om een ‘call to action’ (CTA) toe te voegen aan je uiting, hoe subtiel ook. Dat hoeft niet meteen over een verkoop te gaan, je kunt er ook voor zorgen dat je doelgroep nog net even langer op de website blijft, zich aanmeldt voor de nieuwsbrief of een bestandje downloadt. 

Tip 6: Luister naar je doelgroep 

Dit is eigenlijk een aanvulling op wat we bij tip 5 al aanstipten. De behoefte van de doelgroep verandert met regelmaat. Jouw marketingstrategie verandert daarin mee – als het goed is. Je kunt niet eenmalig een strategie kiezen en deze jarenlang gebruiken. Pas de strategie aan op de behoeften van de doelgroep, houd het up to date, dan haal je altijd het maximale uit je strategie.  

Tip 7: Denk breder dan je eigen product of dienst 

De content die je plaatst hoeft niet altijd over jouw product of dienst te gaan. Het mag ook over iets anders gaan, zolang het maar gerelateerd is aan jouw business. De doelgroep moet zich erin herkennen. Zolang je een link kan leggen naar je eigen product of dienst, is het interessante content voor je doelgroep. 
Heel kort samengevat: content is koning. Wil je meer weten over het opstellen van een contentkalender, of heb je hulp nodig bij jouw content marketingstrategie? We zijn gespecialiseerd in content marketing en zetten bedrijven graag op poleposition, zodat zij een vliegende start kunnen maken.  

A CLEAR VISION

FOR THE FUTURE