Wat is marketing?

Marketing is het vakgebied dat zich bezighoudt met het overbrengen van de waarde van een merk, product of dienst binnen de desbetreffende markt. Hierbij is het uiteindelijke doel zoveel mogelijk producten of diensten verkopen aan de doelgroep. Marketingactiviteiten kunnen zowel gericht zijn op het vergroten van de naamsbekendheid, een goed imago en de doelgroep overzetten tot een actie, bijvoorbeeld naar de website gaan, inschrijven voor een mailing, of iets aankopen.

Zowel salesmanagers als marketeers houden zich bezig met het werven van nieuwe klanten, maar daarnaast proberen ze ook een klantrelatie op te bouwen en te onderhouden. Dat kan op verschillende manieren:

  • Direct marketing (via de post persoonlijk bericht sturen);
  • Telemarketing (klanten bellen met telefonische aanbiedingen);
  • Printmarketing (uitgeven van kranten, tijdschriften, folders of boeken);
  • Online marketing (promoten van een website, online reclame);
  • Emailmarketing (persoonlijke mails of nieuwsbrieven sturen);
  • Affiliatiemarketing (ambassadeurs belonen die met succes een product promoten);
  • Social mediamarketing (social media inzetten voor marketingdoelstellingen).

 

Marketing gaat niet alleen maar om het uitzenden van berichten. Het is ook luisteren naar de klanten, wat zoeken zij precies, waar hebben zij behoefte aan? Bij marketing moet je ervoor zorgen dat je een goede klantbeleving creëert. Een hoge klanttevredenheid kan worden bereikt door producten en diensten van goede kwaliteit te verkopen. Dit is weer een onderdeel voor het salesteam.

Wat is sales?

Sales is het vakgebied dat zich bezighoudt met het stimuleren van de verkoop voor een bedrijf of organisatie, onder andere door middel van klantenbinding, maar ook door het uitzetten van acties en reclamecampagnes. Hierbij is het uiteindelijke doel zoveel mogelijk KPI’s te behalen en omzet te maken.

De taken van een sales medewerker kunnen per branche en organisatie verschillen. Enkele voorbeelden:

  • Benaderen van klanten zowel offline als online;
  • Verkopen van producten of diensten offline als online;
  • Klanten te woord staan over onder andere bestellingen, levertijden, beschikbaarheid etc.;
  • Vragen van klanten beantwoorden en oplossen;
  • Mailing verzorgen en bellen;
  • Meedenken over nieuwe acties en initiatief nemen in de uitvoering;
  • De juiste doelgroepen en doelstellingen aannemen.

Als salesmedewerker streef je doelen na, voer je dit uit en maak je het waar. Daarnaast heb je een dienstverlenende functie. Ook houd je je bezig met marktonderzoeken, concurrentieanalyses en hou je de kansen en veranderingen op de markt in de gaten.

Wat kunnen marketing en sales voor elkaar betekenen?

Net als sales heeft marketinginformatie nodig over het gedrag en de uitdagingen van leads en klanten. Daarnaast is voor veel bedrijven marketing een toegevoegde waarde aan sales. Door middel van online uitingen kunnen zij de doelgroep naar de winkel of website heen sturen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sweet Spot (@sweetspotdigitalmoguls)

Vaak is het marketing waardoor de klanten zich aangesproken voelen en geïnteresseerd raken in het product of de dienst. Zodra zij hierop in gaan, door bijvoorbeeld een e-mailadres te geven of een kijkje nemen op de website, kan sales het overnemen van het marketingteam. Zij kunnen namelijk dan contact zoeken of behouden met de klanten. Het doel van deze soepele wisselwerking is uiteindelijk meer omzet genereren. Vaak zie je bij bedrijven dat er geen soepele wisselwerking is tussen sales en marketing. Maar hoe wil je samen meer leads behalen als dit niet samenwerkt? Bij grote organisaties gaat dit net zo goed fout als bij kleine organisaties. Beide partijen willen een eigen strategie volgen, die niet altijd overeenkomt met de andere partij.

De voordelen van een goede wisselwerking tussen sales en marketing zijn onder andere dat er meer leads binnenkomen en dat er een goede samenwerking wordt opgebouwd. Zo ben je niet bezig met random projecten die niks opleveren of niet verder worden uitgewerkt. Je wilt effectief, kwalitatief en economisch het beste uit je bedrijf halen en dat is waar een goede wisselwerking tussen marketing en sales voor staat.

Is jouw salesteam ook op zoek naar een goede samenwerking? Dan ben je bij TUQR aan het juiste adres, wij proberen vanuit een soepele samenwerking het meeste resultaat te boeken.

Volg je ons al op LinkedIn?

Make the customer

the hero of your story