Werkzaamheden marketingbureau
Een marketingbureau kan veel betekenen op gebied van de online vindbaarheid, denk hierbij aan SEO/SEA (zoekmachine optimalisatie) en sociale media beheer. Ook het maken van websites is meestal een onderdeel van een marketingbureau.
Een aantal bekende vormen van marketing:
- B2B: Business to Business marketing.
- B2C: Business to Consumer marketing.
- Product marketing: Alle reclame die als doel heeft om zo veel mogelijk producten te verkopen.
- Brand marketing: Gaat niet over het verkopen van een product of service maar meer over het bekendmaken van een identiteit.
In veel gevallen worden er marketingprojecten uitgevoerd door een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is.
Een aantal andere taken van een marketingbureau op een rijtje:
- SEO: Zoekmachine optimalisatie
- SEA: Adverteren in zoekmachines
- Sociale media marketing: Merkbekendheid vergroten, maar ook zorgen voor meer verkopen en/of aanvragen.
- Online adverteren: Marketingbureaus die bedrijven hulp bieden met het opzetten van online campagnes.
- Affiliatie marketing: Hierbij wordt commissie uitgekeerd per verkoop van een product of dienst.
- Content marketing: De content staat centraal. Dat wil zeggen dat je de content van bijvoorbeeld jouw website continu blijft optimaliseren.
Offline zit een marketingbureau ook niet in de pitstop, dit kan door middel van een reclame uiting op folders, televisie, advertenties in de krant, direct mail en uiteraard de meest goedkope manier; mond-tot-mondreclame.
Doelgroepen
Een van de hoofdzaken bij een marketingstrategie is het aanspreken van de juiste doelgroep. Je doelgroep aanspreken mag je letterlijk nemen, dit doe je als het ware door een groep personen te selecteren die je als bedrijf informatie wilt geven.
De juiste doelgroep aanspreken klinkt eenvoudig, maar dit is niet altijd het geval, het kan namelijk zijn dat achteraf blijkt dat de aangesproken doelgroep niet de juiste blijkt te zijn. Of de gekozen doelgroep maakt geen aanspraak op de verwachte doelstellingen. Het is daarom belangrijk om een doelgroeponderzoek te doen.
Hoe bereik je de juiste doelgroep?
Om je doelgroep te kunnen bereiken moet je als eerst weten wie je doelgroep is. Wanneer je een goed totaalbeeld hebt van je ideale klant weet je beter op wie je jouw marketingstrategie moet richten. Het is dus erg handig om vooraf grondig onderzoek te gaan doen wat de behoeften zijn van je mogelijke doelgroep.
Je kunt hierbij gebruik maken van enquêtes, aan de hand van een aantal vragen krijg je antwoord op vragen over een aantal kenmerken en daarbij krijg je dus ook een beter beeld over je doelgroep. En daarbij ook de denkwijze en behoeftes van jouw doelgroep.
Via sociale media kanalen is het ook mogelijk te achterhalen wie jouw doelgroep is. Denk hierbij aan de welbekende platformen: Instagram, Facebook, LinkedIn en Twitter. Bij deze kanalen is het mogelijk om met analyse tools een duidelijk totaalbeeld van jouw doelgroep te krijgen, uit wie jouw volgers bestaan, (welke mensen jouw account volgen) en welke ‘’likers’’ er zijn. Dit zijn de meest geïnteresseerde.
Ook samenwerkingen kunnen helpen bij het vergroten van de doelgroep en/of het aanspreken van de juiste doelgroep. Een voorbeeld hierbij is een aantal ondernemingen die elkaar helpen (Co-branding) door middel van reclame te maken voor elkaar. Hierdoor is het ook mogelijk het publiek uit te kunnen breiden en dus automatisch de bekendheid ook.
Door middel van het analyseren van de eigen website kun je precies achterhalen wie geïnteresseerd is in jouw eigen content. Hier zijn programma’s voor waarbij precies te zien is wie er klikken (Clicks op de website), wanneer, hoe vaak, hoelang, en welke pagina’s bekeken worden etc.
Een voorbeeld hierbij is Semrush.com, een “analyse programma” dat hierover veel duidelijkheid kan geven.
Semrush Analytics
Denk hierbij aan een zoekwoordenanalyse en/of (back) links controleren etc.
In de zoekbalk worden zoekwoorden ingevuld waarover Semrush allerlei informatie weergeeft. Een bedrijf of persoon kan erg veel profijt hebben van deze informatie, zo is het mogelijk te analyseren welke zoekwoorden concurrenten gebruiken. De kans is groot dat bedrijven hier op gaan inspelen en bepaalde zoekwoorden ook gaan gebruiken. Het wordt als ware een grote competitie waarbij allerlei concurrenten proberen de zo hoog mogelijke online vindbaarheid te krijgen.