Wat betekent SEO eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie wordt genoemd.

Bij het toepassen van SEO wordt er door middel van allerlei factoren bepaald hoe hoog een website rankt in de Google pages. Dit is erg handig voor websites aangezien vrijwel iedereen het doel heeft om zoveel mogelijk gevonden te worden in de online wereld en dus ook in de google pages. Wanneer er actief wordt ingespeeld op SEO-factoren, is het mogelijk om zonder kosten meer bezoekers naar je website te krijgen.

Dit klinkt eenvoudig, maar omdat concurrenten ook zoekmachine optimalisatie toe passen is het als het ware een grote competitie tussen allerlei websites (iedere website streeft ernaar om de nummer 1 te worden). Degene met de meest relevante SEO komt boven aan te staan, daarna volgt de rest van de websites die soortgelijke zoektermen bevatten.

Soms wordt er geconcurreerd op prijs door de betaalde zoekresultaten (SEA). (Dit wordt verder in de tekst uitgelegd).

Google bepaalt dus zelf wie er op welke positie in de google pages terecht komen. Dit doen ze door te beoordelen op de door google gekozen bepalende factoren. De factoren waarop Google beoordeelt blijven niet altijd hetzelfde, die veranderen periodiek. Dit maakt het dan ook zo belangrijk om actief te blijven met SEO en op de veranderingen in te spelen.

Keyword spamming

Tot een paar jaar geleden werd er veel gebruik gemaakt van “keyword spamming”, bepaalde zoekwoorden werden erg vaak herhaald.

Google ziet dit als misbruik en straft dit daarom ook af. Ze kunnen waarschuwingen uitdelen en zelfs boetes.

Waarop beoordeelt Google SEO?

Hieronder een aantal belangrijke punten rondom SEO:

  • Keyword (zoekwoord in de title tag).
  • Linktekst van externe inkomende links.
  • Linkpopulariteit van alle links bij elkaar.
  • Leeftijd van de site.
  • Interne linkstructuur.
  • Onderlinge relatie tussen de inkomende links.
  • Relevante links vanaf community ’s
  • Gebruik van het keyword in de body tekst op de pagina.

Hoe maak ik een SEO-titel?

 Een SEO titel wordt gemaakt door een website maker die door middel van SEO titels/ pagina’s probeert een hogere ranking te krijgen. Doormiddel van de desbetreffende pagina wordt er een SEO titel gemaakt. Vaak bestaat deze titel uit 2 of 3 delen waarbij in het 1e deel het belangrijkste zoekwoord wordt vermeld in 2e deel nog een extra zoekwoord en in het laatste deel wordt ook de bedrijfsnaam vermeld.

Hoe kan ik SEO toepassen?

Een SEO titel/descriptie kan iedereen maken naar eigen wens, wel heeft Google wat eisen vastgesteld.

Zo mag een titel een maximaal aantal tekens van 60 bevatten, dit is voor nu de vuistregel), Hierbij moet wel vermeld worden dat de vuistregel vaak 1 keer per jaar wordt gewijzigd door Google.

Tips voor het schrijven van SEO

Het is niet de bedoeling het zoekwoord zo vaak mogelijk in de title tag te plaatsen. Allereerst omdat zoekmachines dat zullen herkennen als spam zodat het je geen hoge positie oplevert. Maar vooral omdat de titel tag als het ware het uithangbord van je pagina is in de zoekmachines. Het moet potentiële bezoekers van je website verleiden om op het zoekresultaat te klikken voordat ze het zoekresultaat van de concurrent zien. Een goede title tag bevat daarom niet alleen het zoekwoord, maar is ook compleet geschreven. Dan hebben we het over het complete plaatje, vaak met de bedrijfsnaam op het eind en de 2 belangrijkste zoekwoorden die daarvoor geplaatst worden.

Wat betekent SEA?

Net als bij SEO wordt er gestreefde naar een zo hoog mogelijke positie in Google, alleen komen er bij SEA kosten kijken en dat is bij SEO niet het geval. Het werkt als volgt: je adverteert met je advertentie in Google en daarbij wordt doormiddel van geld een positie gekocht in Google. Niet alleen de kosten zijn bepalend voor de positie, ook allerlei overige factoren zijn bepalend bij het adverteren.

Bij SEA is de werking in principe hetzelfde alleen is het verschil dat SEA betaalde resultaten zijn.

Hoe werkt SEA?

Bij het plaatsen van een advertentie naast de zoekresultaten of op een website kan gebruik gemaakt worden van Google Adwords (advertentie programma van Google). Adverteer doelgericht om zo de juiste klanten te bereiken. Je betaalt alleen als iemand op uw advertentie klikt en dus uw website bezoekt.

Met Google Adwords adverteert u heel gericht. Kies bijvoorbeeld de regio, taal en interesses van uw doelgroep.

Hoe ziet SEA eruit?

Het zijn voornamelijk tekstadvertenties die worden weergegeven in de zoekmachine maar er worden bijvoorbeeld ook shopping- advertenties weergegeven inclusief prijs en afbeeldingen. Een tekstadvertentie bestaat in de basis uit een titel, een URL en een beschrijving.

SEO EN SEA

SEO en SEA zullen elkaar meestal versterken en samen meer kliks opleveren dan afzonderlijk.

 

Een SEO/SEA boost nodig en meeracen met de top? Neem gerust contact met ons op!