Instagram Stories hebben een korte en inspirerende formule, waardoor het perfect is voor mobiele gebruikers. Je kunt Stories overal en altijd maken en dat beginnen ook veel bedrijven door te krijgen. Uit data van Instagram blijkt dat maar liefst 33% van de Stories door bedrijven worden gemaakt.
Stories zijn makkelijk en leuk om te maken én om te bekijken. Het is een snelle tool om op een informele manier je volgens te benaderen, en het maakt de Stories ook meer entertaining om te bekijken dan informatieve posts. De authenticiteit van dit “wegwerpformat” kan ook voor merken heel goed werken.
Waarom zijn Stories zo perfect voor bedrijven?
Dit is pas het beginstadium van de Stories, in de toekomst verwachten we nog veel meer mogelijkheden.
In je verhaal kun je heel gemakkelijk zelf je post editen. Naast dat je content voor je stories maakt, kun je ook content van externe social media kanalen hierop plaatsen.
Een Story plaatsen op Instagram werkt als volgt:
Je kunt de gekozen foto’s aanpassen naar de grootte jij zelf wilt. Op Instagram zijn posts standaard vierkant, in de Stories zijn ze langwerpig verticaal.
Foto’s en video’s zijn worden veel gebruikt, maar voor een leuke afwisseling zijn er ook nog andere formats te gebruiken:
Vind jij het lastig om voor jouw social media een leuke, professionele of passende Story te maken? Canva is jouw beste vriend! Canva heeft een eindeloos aanbod aan tools en hulpmiddelen:
En zo heb je nog een hele lijst met functies voor op je Stories.
Stories verdwijnen dan wel na 24 uur, maar het is voor bedrijven wel belangrijk om hier tijd in te steken. Als brand moet je Stories net zo behandelen als al je andere content kanalen, en dat houdt in dat je moet gaan vooruit plannen.
Behandel je Stories het zelfde als een leuke Netflix serie, oftewel: zorg dat je Stories in elkaar overlopen. Laat sommige items wekelijks terugkomen, bijvoorbeeld vrijdag-vragenmiddag of woensdag-wist-je-dat.
Dit helpt om je content voor je Stories consistent en zelfs verslavend te maken. Kijk goed naar waar jouw doelgroep goed op inhaakt.