Inhoudsopgave

Nut van Stories

Instagram Stories hebben een korte en inspirerende formule, waardoor het perfect is voor mobiele gebruikers. Je kunt Stories overal en altijd maken en dat beginnen ook veel bedrijven door te krijgen. Uit data van Instagram blijkt dat maar liefst 33% van de Stories door bedrijven worden gemaakt.

Stories zijn makkelijk en leuk om te maken én om te bekijken. Het is een snelle tool om op een informele manier je volgens te benaderen, en het maakt de Stories ook meer entertaining om te bekijken dan informatieve posts. De authenticiteit van dit “wegwerpformat” kan ook voor merken heel goed werken.

Waarom zijn Stories zo perfect voor bedrijven?

  • Het is gemakkelijk te gebruiken. Het plaatsen van een Story kost relatief weinig tijd. Sommigen doen echter zó hun best op een Story-post, dat ze er met gemak een half uur aan kwijt zijn. De opstelling, stijl, hashtags, informatie, linkjes en natuurlijk de perfecte foto moeten allemaal kloppen.
  • Perfecte tool om nieuwe ideeën te pitchen. Stories worden niet opgeslagen op je feed, maar je kunt wel goed de interactie meten. Dit maakt ze perfect om bepaalde ontwerpen aan het licht te brengen of om nieuwe ideeën uit te proberen. Als deze Stories goed worden ontvangen, dan kun je ze in de toekomst ook permanent op je feed plaatsen. Ook kun je de ideeën gebruiken voor een ander kanaal.
  • Eindeloze opties. Er zijn ontzettend veel opties voor je Stories. Zo kun je tekenen, stickers gebruiken, (grappige) filters, polls, muziek, etc. toevoegen.
  • Actieve gebruikersgroep. Dagelijks kijken meer dan 500 miljoen mensen op Instagram alleen al naar Stories.
  • Swipe-up links. Sinds oktober 2021 kunnen alle Instagrammers een sticker in hun Stories plaatsen met een link daaraan gekoppeld.
  • Bezoekers naar je webshop leiden. Zodra je links toevoegt aan je Stories, bijvoorbeeld van bepaalde producten of gewoon een link naar je website, kunnen mensen sneller je website vinden en dus ook sneller bezoeken. Dit maakt het makkelijker dan ooit om nieuw publiek te bereiken en mensen je producten of bedrijf te laten zien.
  • Nieuwe manier van ontdekt worden. Door middel van de juiste hashtags kun je jouw bereik vergroten. Ook kun je hierdoor op Instagram tussen de “Stories van de dag” terecht komen.

Dit is pas het beginstadium van de Stories, in de toekomst verwachten we nog veel meer mogelijkheden.

Gebruik van Stories

In je verhaal kun je heel gemakkelijk zelf je post editen. Naast dat je content voor je stories maakt, kun je ook content van externe social media kanalen hierop plaatsen.

Een Story plaatsen op Instagram werkt als volgt:

  • Ga naar Instagram;
  • Tik op het plusje rechtsboven in je scherm of op het plusje op je profielfoto;
  • Tik op de witte cirkel in het midden om een foto te nemen, houd hem ingedrukt voor een video. Je kunt ook bestaande foto’s of video’s uit je galerij halen. Klik dan op het galerij-icoon links onderin je scherm of swipe omhoog;
  • Je kunt je foto’s bewerken, met het groot aantal tools hiervoor;
  • Tik op “delen”. Zodra je dit hebt gedaan kunnen al je volgers je verhaal bekijken.

Je kunt de gekozen foto’s aanpassen naar de grootte jij zelf wilt. Op Instagram zijn posts standaard vierkant, in de Stories zijn ze langwerpig verticaal.

Foto’s en video’s zijn worden veel gebruikt, maar voor een leuke afwisseling zijn er ook nog andere formats te gebruiken:

  • Teksten. Verschillende lettertypes en op een gekleurde achtergrond;
  • Live beelden. Je kunt op je verhaal ook live gaan. dan kunnen volgers op dat moment mee kijken met wat jij op dat moment aan het doen bent;
  • Boomerang. Dit is een kort filmpje van 1 seconde met boemerang-effect;
  • Superzoom. Extreem inzoomen voor grappig effect;
  • Rewind. Hierbij wordt je video achterstevoren afgespeeld;
  • Focus. Hierbij focust de camera op 1 voorwerp of persoon. De rest van het beeld wordt met een blur-effect weggevaagd.

Vind jij het lastig om voor jouw social media een leuke, professionele of passende Story te maken? Canva is jouw beste vriend! Canva heeft een eindeloos aanbod aan tools en hulpmiddelen:

  • Kleur kiezen (bijvoorbeeld huisstijl kleuren);
  • Thema’s naar keuze;
  • Eindeloze keuze uit verschillende elementen;
  • Groot aantal rasters en lijsten.

En zo heb je nog een hele lijst met functies voor op je Stories.

Series

Stories verdwijnen dan wel na 24 uur, maar het is voor bedrijven wel belangrijk om hier tijd in te steken. Als brand moet je Stories net zo behandelen als al je andere content kanalen, en dat houdt in dat je moet gaan vooruit plannen.

Behandel je Stories het zelfde als een leuke Netflix serie, oftewel: zorg dat je Stories in elkaar overlopen. Laat sommige items wekelijks terugkomen, bijvoorbeeld vrijdag-vragenmiddag of woensdag-wist-je-dat.

Dit helpt om je content voor je Stories consistent en zelfs verslavend te maken. Kijk goed naar waar jouw doelgroep goed op inhaakt.

Gebruik van stickertags en hashtags

In standaard Stories kun je jouw bereik vergroten door strategisch gebruik te maken van stickers, locaties, tags en passende hashtags. Deze kun je allemaal vanuit het menu toevoegen aan je Stories. Bij elke Story die je deelt heb je de optie om stickers toe te voegen, en zo verschillende soorten interactie te genereren. Naast standaard stickers heeft Instagram heel veel andere inspirerende opties:

  • Productstickers: Als je account is goedgekeurd voor shopping, dan kun je aan elke Story productstickers hangen. Mensen die je Story bekijken kunnen als ze één keer klikken informatie lezen en bij twee keer klikken het product kopen.
  • Pollstickers: Bij een pollsticker stel je een vraag waarop de kijker twee of meerdere antwoordopties kan kiezen. Je volgers kiezen een antwoord en krijgen meteen het resultaat te zien. Ook zien ze de verhouding van antwoordpercentages.
  • Hashtagstickers: Dankzij hashtags kun je jouw doelgroep beter bereiken.
  • Vraagstickers: Deze sticker is onze persoonlijke favoriet. Je kunt bijvoorbeeld een algemene vraag stellen, maar ook specifieke vragen, waar je volgers vervolgens op kunnen reageren. Ook kun je hier vervolgens antwoord op geven in een post of Story.
  • Muziekstickers: Muziek is een leuke toevoeging aan je content. Ook kun je grappige geluiden etc. aan je Story toevoegen.
  • Fotostickers: Naast je afbeelding of video kun je ook meerdere foto’s als sticker toevoegen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je geen gebruik wilt maken van externe collage-apps.

Naast stickers kun je ook bedrijven of particulieren taggen in je story. Zij kunnen vervolgens jouw story ook weer delen in hun Stories. Hierdoor krijgt je zichtbaarheid een boost. Hoe meer mensen zien wat je doet, hoe meer mensen interactie aan kunnen gaan.

Over het algemeen worden hashtags gebruik door bedrijven, om zo sneller en makkelijker ontdekt te worden. Pas hier wel mee op dat je niet jouw volgers wegleidt naar één van je concullega’s.

Je kunt ook je eigen hashtags beginnen in je Stories. Bijvoorbeeld bij een winactie, waar je de klant vraagt om zelf iets te posten. Zo vind je via jouw hashtag de deelnemers van de winactie terug mits ze een openbaar account hebben of jouw pagina volgen.

Live op Instagram

Livevideo’s van andere Instagrammers en TikTokkers zijn vaak leuk om te bekijken. Om nu zelf voor de camera te gaan staan en iets te moeten doen of vertellen, vinden veel mensen toch best lastig. Het wordt dan ineens heel persoonlijk. Mensen zien jou, maar jij ziet niet wie jou ziet. Toch is het een geweldige manier om interactie te creëren. Eén van de voordelen van live gaan is dat volgers een melding krijgen zodra je begint. Als de livestream voorbij is kun je deze eventueel nog uploaden in je Stories.

Bij een livestream draait het om de interactie met je community. Dat houdt in dat je actief reageert op binnenkomende reacties en dat je het publiek ook daadwerkelijk betrekt. Stel vragen of laat interessante dingen zien.

Leuke ideeën om voldoende mensen naar je livevideo te leiden:

  • Houd een winactie en maak de winnaar live bekend;
  • Houdt een Q&A en laat dit ruim voor die tijd weten aan je volgers;
  • Live vloggen;
  • Overname van het account, bijvoorbeeld door een medewerker of bekend persoon.

Veel bedrijven laten livestream achterwege. Zonde! Het kan een mooie tool zijn om meer interactie en betrokkenheid te krijgen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ZUSSS (@zusss.nl)

Highlights

Stories blijven 24u online, maar dankzij de functie “Highlights” kun je de Stories opslaan en bovenaan je profiel zetten.

Highlights zijn een collectie van Stories, die je zelf een naam kunt geven. Bijvoorbeeld:

  • Trailers/teasers;
  • Klantcases;
  • Producten;
  • Voorstelrondje;
  • Acties en kortingen;

Analytics

Bij een persoonlijk account kan het lastig zijn om precies te weten hoe goed je Instagram Stories het doen. Het enige wat je hier kunt zien zijn weergaves en reacties.

Met een bedrijfspagina heb je toegang tot meer informatie, waar je jouw acties op kunt aanpassen. Je krijgt informatie over weergaves en bereik, maar ook over acties aangezet door je Instagram Stories zoals het aantal mensen dat op een sticker tikte, een reactie gaf, of de Instagram Story halverwege verliet.

Gebruik deze informatie om erachter te komen welke Instagram Stories de meeste interactie opleveren, maar ook welke de interesse van gebruikers niet vast kunnen houden. Als je Stories te lang of te kort blijken kun je dat stapsgewijs veranderen.

Stories zijn razend populair, en ook jouw marketingmix kan daar zeker een boost mee krijgen. Zorg dat je maximaal profiteert van alle functies en extra’s die Stories te bieden hebben.

Zoek jij iemand die jouw bedrijf helpt een boost te geven aan je social media? TUQR staat voor je klaar. Neem contact met ons op voor de verdere info!

Being present is more important

than being great