Consumenten zijn tegenwoordig op zoek naar een beleving. Het aanbod is enorm, wat de consument ook zoekt – waarom zou hij dan wel iets bij jou kopen en niet iets bij de concurrent? Daar komt een geweldige branding om de hoek kijken. Branding creëert een gevoel, en dat gaat verder dan een mooi logo, de huisstijl of adverteren. Het gaat om het vertalen van de kernwaarden van een bedrijf, die vertegenwoordigd worden in de identiteit. De branding van een bedrijf zie je terug in allerlei aspecten:
Elke interactie is medebepalend voor de perceptie van het merk of bedrijf. Je wil natuurlijk dat consumenten een positief gevoel ervaren wanneer ze jouw branding zien. Op de langere termijn ontstaat er herkenbaarheid en geloofwaardigheid, en dit leidt weer tot meer sales.
Geloofwaardigheid is essentieel voor een succesvol merk of bedrijf. Is je merk niet geloofwaardig, dan zullen consumenten geen vertrouwen krijgen in je merk en zeker niet overgaan tot aankoop. Sterker nog: je verliest deze klanten al vroeg in hun customer journey. Door te kiezen voor een (re)branding, bepaal je zelf hoe de klant je merk ervaart (perceptie). Een goede branding heeft de volgende effecten:
Branding is echter niet tijdloos. De wereld moderniseert immers ook, en jouw product of diensten waarschijnlijk net zo. Ook bij het ‘updaten’ van de huidige branding kunnen wij helpen.
Een (re)branding wordt vastgelegd in een huisstijlhandboek. Hierin staan de basisprincipes van de branding. Handig, want zo weet het hele bedrijf welke regels er worden gehanteerd m.b.t. uitingen en ontstaat er een consistentie huisstijl. Blader hieronder door het huisstijlhandboek van TUQR ter inspiratie.