Hoe werkt sociale media marketing?

Sociale media marketing is alle marketing die plaatsvindt op social media platforms. Natuurlijk zijn er veel verschillende platformen, elk kanaal heeft z’n eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Het is daarom ook niet te zeggen wat het beste marketingplatform is voor jouw bedrijf. Bij elk bedrijf past weer een ander platform het beste.

Een aantal bekende marketingplatformen zijn:

  • Instagram: Het snelst groeiende platform in het sociale media circuit.
  • Youtube: Het kanaal voor video’s: videomarketing heeft een snelle stijging binnen het marketingcircuit.
  • LinkedIn: Begonnen als platform om vacatures op te kunnen plaatsen, tegenwoordig is dit platform uitgegroeid tot het bekendste sociale media kanaal voor zakelijke doeleinden.
  • Tiktok: Wat begon in China is nu een wereldwijde hit. Grootste doelgroep: tieners van over de hele wereld.
  • Facebook: Het grootste en daarnaast ook het bekendste social media platform.
  • Snapchat: Voornamelijk populair onder jongeren. Inmiddels zijn er al 1 meer als 1 miljoen Nederlandse gebruikers.

Door de hoeveelheid verschillende kanalen is het slim om een beperkt aantal te kiezen als marketing instrument voor je bedrijf. Denk hierbij aan ongeveer 2 á 3 kanalen waarop jouw doelgroep zich bevindt. Door er een paar te kiezen is het overzichtelijk voor jezelf en is het eenvoudiger te focussen op de juiste doelgroep.

Om erachter te komen op welke kanalen de door jouw gekozen doelgroep zich bevindt, is het handig om een bestaande of ideale klant in gedachten te nemen en te achterhalen op welke sociale media kanalen degene actief op is. Deze kanalen gebruik je vervolgens als marketingtools.

Zelf hebben wij ook gekozen voor het beheren van 3 socials:

Door het gebruik van deze kanalen hebben we een vaste structuur bij het plaatsen van onze berichten en weten onze volgers dus ook wanneer ze iets kunnen verwachten.

Bedrijven die actief zijn op sociale media zien vaak positieve resultaten terug. Het bereik wordt groter en daarnaast maakt sociale media het eenvoudig interactie te krijgen met de doelgroep, mensen kunnen gemakkelijk een reactie plaatsen onder een bericht op bijvoorbeeld; Instagram, LinkedIn of Facebook.

 

Content kalender

Om door middel van een strategisch plan de juiste doelgroep te bereiken, wordt er gebruik gemaakt van een content kalender. Als bedrijf wil je zo goed en duidelijk mogelijk content maken voor je volgers. Dit moet onder andere leiden tot meer sitebezoekers en uiteindelijk meer klanten.

In de content kalender wordt nieuwe content ingepland voor diverse kanalen die in gebruik zijn. Door de content kalender wordt content op mekaar afgestemd, ook zorgt het voor structuur. Je weet precies wat je gaat posten en wat je al hebt gepost, daarnaast heb je een duidelijk overzicht over de geschikte tijden van het plaatsen van de content.

De belangrijkste voordelen van een content kalender:

  • Verschillende kanalen worden op elkaar afgestemd;
  • Een planning zorgt voor structuur en duidelijkheid;
  • De doelgroep krijgt snel nieuwe content te zien en krijgt daarbij niet onnodig veel informatie.

Ook voor jouw bedrijf kunnen wij een content kalender samenstellen en jouw sociale media marketing naar een hoger niveau tillen. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op!