Inhoudsopgave

Doelen bepalen

Als hulpmiddel om je doelen goed te kunnen formuleren kun je het SMART-Model gebruiken. Wat houdt het model in?

  • Specifiek
    Zorg dat je doelen duidelijk en gedetailleerd zijn geformuleerd. Maak je doel specifiek door te omschrijven wat je precies wilt bereiken. Een niet-specifiek voorbeeld hier van: wij willen dit jaar meer omzet draaien. Een specifiek voorbeeld hiervan: wij willen op 13 maart 2022 een stijging van minimaal 20% op de omzet van 13 januari 2022 doormiddelen van een nieuw content strategie.
  • Meetbaar
    Koppel cijfers aan je doelen, denk bijvoorbeeld aan de omzet of de tevredenheid van je klanten. Druk deze cijfers uit in een percentage of in vaste cijfers.
  • Acceptabel
    Is je doel acceptabel, sta je zelf en je team achter het doel wat jullie willen gaan uitvoeren? Het houd in dat het een logisch doel is die door werknemers of externe mensen uitgevoerd kan worden. Geen fantasie doel die totaal niet relevant is
  • Realistisch
    Je doelen moeten wel realistisch zijn, je kunt hele ambitieuze ideeën hebben om aan te gaan werken, maar het moet wel binnen het tijdsperk te halen zijn. Bijvoorbeeld als start-up bedrijf binnen een maand wereldwijd willen gaan is een doel dat niet te behalen valt.
  • Tijdsgebonden
    Een doel moet aangeven in welke periode je er aan gaat werken. Zo kun je gemakkelijk de voortgang bijhouden en zo nodig de planning inkorten of vergroten.

Ken de concurrentie

Analyseer je concurrenten goed, kijk door de ogen van jouw ideale klant. Door gebruik te maken van analytics tools kun je zien hoe de concurrent zichzelf op de markt zet, op welke kanalen ze zich presenteren en wanneer ze zichzelf op de markt zetten. Zo zie wat hun goede punten zijn en wat totaal niet, dat geeft jou de keuze om het ook zo te doen of juist helemaal anders en je zo te onderscheiden.

Ken je doelgroep

Bepaal wie jouw doelgroep is. Denk hierbij aan:

  • B2B of B2C;
  • Interesses;
  • Locatie;
  • Makkelijk te bereiken (social media);
  • Sekse/geslacht;
  • Leeftijd.

Onderwerp- en keywordonderzoek

Onderzoek welke onderwerpen en keywords goed presteren voor jouw bedrijf. Op welke woorden of onderwerpen blijft de doelgroep goed hangen, waarin zijn ze geïnteresseerd? Dit is per bedrijf verschillend en essentieel voor social media marketing.

Concrete onderwerpen bepalen

Wanneer je onderwerpen gaat bepalen voor je content, zorg er dan voor dat je vaste onderwerpen hebt binnen een bepaalde periode, deze onderwerpen kun je na een tijd natuurlijk altijd aanpassen. Zo heb je een houvast over welke onderwerpen je content gaat maken.

Zodra je deze onderwerpen hebt kun je gaan segmenteren in welk soort content je dit gaat maken bijvoorbeeld met een onderwerp ‘tip van de week’ kun je wekelijks een andere tip publiceren.

Onderwerpen inplannen

Nu dat je de hoofd onderwerpen hebt kun je ze strategisch gaan inplannen. Hoe? Zorg dat de verschillende onderwerpen in een algoritme terug komen op je social media kanalen. Zo word het niet saai en hou je variatie in je content.

Content schrijven

Je hebt een doel gevormd en verdere onderzoeken gedaan. Nu ga je de onderwerpen daadwerkelijk schrijven. Waarneer je de content schrijft houd er dan rekening mee waar je het op plaatst en hoe je wilt overkomen naar jouw klanten.  Zorg waarneer je de content schrijft dat je passend en goed beeld materiaal hebt bij jouw informatie. Je kunt op veel verschillende manieren je content schrijven namelijk een uitgebreide tekst, kort maar krachtige tekst, je tekst in je beeldmateriaal of alleen beeldmateriaal. Zorg te allen tijde dat je tekst actief leest en zodra je er overheen scant lezers begrijpen waar het over gaat.

Voortgang bijhouden

Zodra je de hierboven staande stappen hebt uitgewerkt en je daadwerkelijk je content gaat plaatsen wil je natuurlijk ook weten of je daadwerkelijk je doel gaat bereiken. Doe dat door middel van een voortgang onderzoek, plan wekelijks of maandelijks een voortgang gesprek. Kijk hier door middel van cijfers of je goed op weg bent je doel te bereiken. Zo kun je namelijk je plan aanpassen waar nodig om zo je uiteindelijke doel te kunnen behalen.

Heb je zelf dit stappenplan gevolgd, maar kan het volgens jouw beter of wil je dat een team vol specialisten dit voor jou realiseert? Wacht dan niet langer en neem contact met ons op dan kunnen wij jou helpen je doelen te visualiseren.

ONE STEP

AT A TIME