Over rake content creëren
- Storytelling
- Slimme content
- Algoritme
- Why, how, what
- 3H-model
- Tips
- Trail and error
Storytelling
Wat geeft jou de kracht om dagelijks weer uit bed te komen en aan het werk te gaan? Als iemand nu naar je toekomt en vraagt: “Wat doe jij in het dagelijks leven?”, antwoord je dan met enthousiasme en passie? Vaak zie je dan dat ondernemers beginnen te vertellen over hun dagelijkse werkzaamheden. Als je opdreunt wat je zoal doet, zullen niet veel mensen het heel lang onthouden. Als je vol enthousiasme in geur en kleur begint te vertellen, en voorbeelden laat zien, dan voelen mensen met je mee en zullen ze je bedrijf beter onthouden.
Vertel over jouw doel, visie en kennis in hetgeen dat je dagelijks energie geeft. Waar zit jouw onderscheidend vermogen in wat je doet? Op deze manier gaan mensen het verhaal achter je bedrijf en wat je doet veel interessanter vinden en slaan ze dit ook sneller én langer op.
Laatst zei iemand tegen ons: “Ik heb geen interessant verhaal.” Hier denken wij anders over. Wij denken dat ieder verhaal goed te gebruiken is voor storytelling. Want daar draait storytelling om: elk verhaal vertalen tot iets unieks, iets dat pakt. Hoe het bedrijf ook is opgestart of hoelang het al bestaat. Ieder bedrijf en helemaal de personen achter het bedrijf hebben een persoonlijk verhaal dat andere mensen aangaat. Als ondernemers beginnen te vertellen over hun bedrijf en hoe zij dit alleen of samen hebben opgebouwd, komt er een speciaal gevoel los bij deze ondernemers. Dit gevoel brengt een connectie bij in dit geval de klanten. En dat gevoel kun je bereiken door middel van storytelling.
Storytelling bestaat al sinds het begin der tijden, we passen de inhoud gewoon telkens aan. Een verhaal is simpel, transparant en de klant kan zichzelf erin terug herkennen.
Wil je iets verkopen? Denk dan niet meteen aan de verkoop, maar maak oprechte, rauwe verhalen, en creëer daarin spanning. En onthoud: iedereen is menselijk. Laat dat zien. Dan volgt de verkoop vanzelf.
Slimme content
Slimme content is eigenlijk een groot begrip en lastig samen te vatten. Er zijn zoveel verschillende soorten slimme content, maar wat sluit het beste bij jouw brand aan en wat kun je beter laten voor wat het is?
Zodra jij je doelgroep goed kent, weet waar hun interesses liggen en waar deze groep te vinden is, kun jij je daarop je content aanpassen.
Hier hebben we 5x slimme contentideeën:
- Komedie
We lachen graag om een goede grap. Echter is het gevoel voor humor niet altijd hetzelfde bij iedereen. Wat de ene persoon beschouwt als een fantastische grap, kan de ander het totale onzin vinden. Maar wat valt er dan precies onder grappig? Volgens Ensie is de betekenis van grappig: “De lust tot (glim)lachen opwekken”. Dat is precies wat komedie zo gevaarlijk maakt. Het is per persoon verschillend of je het grappig vindt, of dat je het bijvoorbeeld beledigend vindt.
Maar waarom is het inzetten van komedie nu zo goed voor de weergaven? Dit is omdat humor de aandacht trekt en wordt vaak op langere termijn nog herinnerd. Daarnaast kijken de meeste mensen naar humor, waarom? Veel mensen willen in hun eigen tijd iets leuks zien, even niet denken aan alle serieuze zaken op werk of in de wereld. Conclusie: neem jezelf vooral niet altijd te serieus.
- Poll
Polls en vragen zijn een geweldige manier om meer engagement te genereren. Ze vragen een kleine inspanning van de kijker, dit maakt de kans op een reactie groot. Online polls zorgen ervoor dat je kanaal meer leads genereren. Deze leuke of interessante ervaring op je kanaal creëert waarde voor je kijkers. Daarnaast zijn bijvoorbeeld polls in je story privé – alleen de beheerder van het kanaal kan zien wie welk antwoord geeft. Hierdoor behoed je je kijker voor mogelijke reactie van medekijkers met een andere mening.
- Personal branding
Met personal branding zet je jezelf neer als merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passie en ambities zien. Zorg dat je doelgroep op deze manier leren kennen. Wie zijn de talenten achter je bedrijf? Wat is jullie verhaal? Blijf bij personal branding dicht bij jezelf en bij je bedrijf. Je kijkers hebben je zo door als je ‘te leuk’ doet. Dit wordt snel als nep ervaren.
- Vaste topics
Weet je even niet meer wat je kunt posten op je social media? Maak dan gebruik van vaste rubrieken. Rubrieken zijn opzetjes die je keer op keer kunt gebruiken, maar iedere keer net iets anders invult. Voorbeelden van rubrieken zijn:
- Behind the scenes
- Tips en tricks
- Wist je dat?
- Inhakers (link naar inhaak kalender)
- Polls
- Take over
- Product/dienst van de week/maand
- Tips & Tricks
Je bent niet de enige die af en toe een writers block heeft. Ook je concullega’s of bijvoorbeeld je potentiële klanten lopen wel eens tegen wat muren op. Help hen dan met jouw kennis van zaken, vertel natuurlijk niet hét geheim achter je succes, maar help ze een klein beetje op weg. Je vertelt ze net niet genoeg, maar neemt wel een adviserende rol in.
Door deze wegevertjes bouw je een betrouwbaar imago op tegenover je klanten. Want zodra jij eerlijk je ervaring of kennis durft te delen op je social media, durven klanten je ook sneller in vertrouwen te nemen.
- Actualiteiten intern en extern
We hebben je bij punt 1 geadviseerd om jezelf neer te zetten als merk. Daarom zijn actualiteiten binnen het bedrijf en buiten het bedrijf een mooie opvolger hiervan. Wie zijn de talenten achter je bedrijf? Wat is jullie verhaal? Laat zien dat het ook wel eens mis gaat achter de schermen, daarmee creëer je herkenbaarheid. Bovendien kun je zo mooi laten zien hoe je het opgelost hebt.
Algoritme
Een algoritme is simpelweg een samenhang van tijd, diversiteit, betrokkenheid, interesses, regie, vrienden en pagina’s.
Algoritmes zijn wiskundige formules die gebruikt worden in allerlei digitale programma’s. Eigenlijk is het een instructie, een soort code om problemen op te lossen. Deze wiskundige formules helpen ons sneller informatie te verwerken. Heb jij weleens het idee gehad dat iemand je aan het afluisteren is? Je praat met een vriend over sportkleding, zoekt iets op Google en krijgt in vervolg via elk kanaal reclame van sportkleding. Niemand luister je af, dit is het algoritme.
Algoritme technologie neemt veel werk van ondernemers uit handen. Het zoeken naar je klanten hoeft op deze manier niet meer.
Why, how, what
Why
Waarom ga je via social media content plaatsen, wat is het doel achter deze inspanning? Ga je content delen zonder een bepaald doel in je hoofd, dan kan het maar zo eens een flop worden. Nu hoor ik je denken: “Waarom heb ik een doel nodig voor een beetje content plaatsen? Dat kan toch ook gewoon voor de lol?”
Ja, kan. Maar als je meer mensen wil bereiken of bijvoorbeeld meer producten wil verkopen, zal je toch met een specifieke gedachte bezig moeten zijn met social media. Welke doelgroep wil je bereiken? Welk imago wil je opbouwen op je socials? Op welke tijden is jouw doelgroep online te vinden? Heb je geen doel? Dan ga je ook niks behalen.
Heb je hulp nodig bij het vormen van je content? Ga dan terug naar de kern van het bedrijf. Uit welke gedachtegang is het bedrijf ontstaan en wat is de drijfveer binnen het bedrijf? Daarnaast kun je ook altijd even terugvallen op je visie, missie of de korte- of langetermijndoelstellingen.
How
Met welke skills denk je de doelen te kunnen gaan bereiken? Zijn hier extra mensen voor nodig? Of misschien wil je dit wel uit handen geven aan een extern bedrijf.
Op welke manier ga je doel behalen? Welke handelingen zou je kunnen doen om jouw doelen te realiseren? Ga je het op dezelfde manier doen als je concurrent of ga je jouw content totaal onderscheiden van de rest?
What
Wat ga je precies doen? Je hebt nu een doel en een idee hoe je het gaat doen. Maar hoe ga je het nu precies aanpakken? Zorg dat het duidelijk is welk plan je gaat uitwerken zodat jij en je team duidelijk voor ogen hebben wat jullie precies gaan doen.
3H-model
Hero
Hero content bestaat uit exclusieve content. Het doel van dit soort content is om zoveel mogelijk mensen te laten kennismaken met je brand. Met hero content krijg je een groot aantal kijkers die mogelijk bij jouw brand aansluiten. Het is bedoeld om juist met deze grote reclamecampagne de aandacht te trekken en je merk bijzonder te maken.
Deze exclusieve content moet je niet te vaak herhalen, denk aan maximaal 4 keer in het jaar of zelfs minder. Naast dat dit soort content hierdoor exclusief blijft, kost hero content ook een lange voorbereiding. Neem ook zeker de tijd om je campagne te perfectioneren. Deze campagnes gaan voor veel mensen de eerste kennismaking met jouw brand zijn.
Hub
Hub content is klantbindende content, het doel van dit soort content is om een band met je (potentiële) klanten op te bouwen. Door een paar keer in de maand iets persoonlijks van je bedrijf te laten zien, krijgt de kijker een idee met wie hij of zij te maken heeft. Door dit zo persoonlijk mogelijk te maken, betrek je mensen daadwerkelijk bij je business. Je bent dan niet meer dat bedrijf dat alleen koude berichten verstuurt met eenrichtingsverkeer.
Hoe maak je zulke content? Enkele voorbeelden van hub content zijn vlogs, voorstellen van werknemers of als laatste slide van je bericht een foto van het gehele team met passende tekst. Wanneer je met een vlog of blog begint zorg dan voor een constante terugkomst hiervan, bijvoorbeeld 2 keer in de maand of wekelijks op een vaste dag.
Hygiëne
Hygiëne content is terugkerende content, met dit type content geeft je de (potentiële) klanten een direct antwoord op hun vraag. Ook snel reageren op vragen valt onder deze content, zodra er een vraag binnenkomt zo snel mogelijk een antwoord geven.
Hygiëne content is het vaakst te plaatsen content van het 3H-model. Dit kun je wekelijks en soms dagelijks plaatsen.
Voorbeelden van dit type content zijn onder andere: informatieve berichten/blogs, interessante actualiteiten voor de doelgroep of andere dagelijkse content.
Tips voor rake content
Wat wil je communiceren naar je klanten toe? Zet eens een stap terug, want als je een stap terugzet kun je er weer drie vooruitzetten. Vanuit welke drive is het bedrijf tot stand gekomen en wat is de drive om als team nog dagelijks je bed uit te komen? Hoe zien jullie als bedrijf de toekomst en wat maakt jullie vandaag de dag speciaal?
Het doel van storytelling is de verbinding die je legt met jouw klant. Het verhaal moet herkenbaar zijn voor die doelgroep. Gaat het verhaal bijvoorbeeld over goede hardloopschoenen waarmee je de wereld aankan, dan moet de klant het gevoel krijgen dat de wereld aan z’n voeten ligt wanneer hij jouw hardloopschoenen koopt. Door in te spelen op herkenbaarheid en het opwekken van emoties bind je de klant aan jouw product en bedrijf.
- Koppel content aan klantbehoefte
Ben jij er wanneer je doelgroep je nodig heeft? Zodra er op enig moment bij jouw doelgroep een relevante behoefte of “klantvraag” ontstaat, wil je daarop (online) kunnen inspelen met relevante content. Behoeften aanwakkeren hoort daar natuurlijk ook bij!
- Verhalen blijven beter hangen
Ben je weleens naar een lezing geweest en wist je na afloop alle cijfers en statistieken nog? Waarschijnlijk ben jij net als de gemiddelde mens de meeste cijfers en inhoud alweer vergeten. Dit is totaal niet gek. Zodra mensen ons een verhaal gaan vertellen dat men interesseert, onthoud je dit ook beter. Je creëert je eigen verbeelding bij dit verhaal en op deze manier onthoud je dit en blijft dit actief hangen.
Hoe vaak heb je wel niet gelezen over dat een bedrijf de beste prijs/kwaliteit biedt of een hoge klanttevredenheid score heeft. Dit zijn standaard UPS (Unique Selling Points), vaak zie je dat de concurrent eenzelfde soort UPS heeft. Wat je bereiken als mensen de producten of diensten zien die jouw bedrijf produceert? Als voorbeeld nemen wij een van onze klantcases.
De klant is een car wrapping bedrijf en zij willen graag zulke gave wraps maken dat mensen letterlijk hun nek verdraaien om de desbetreffende auto nog eens te bekijken. Daar hebben wij de volgende UPS bij toegevoegd: 𝗔𝗥𝗘 𝗬𝗢𝗨 𝗥𝗘𝗔𝗗𝗬 𝗧𝗢 𝗧𝗨𝗥𝗡 𝗦𝗢𝗠𝗘 𝗛𝗘𝗔𝗗𝗦💥
Trial and error
Zodra je bezig gaat met het creëren van content, moet je af en toe een sprong in het diepe nemen om met nieuwe en frisse ideeën te komen. Natuurlijk probeer je wel zo dicht mogelijk bij je doelgroep te blijven, maar af en toe moet je ook kijken of totaal andere content ook op je doelgroep aansluit. Als je hiervan niks verwacht, kan het je altijd verrassen.
Een mooi voorbeeld van Trial and Error is:
Als advocatenbureau via Instagram en TikTok luchtige en grappige content plaatsen. Op deze manier kunnen zij jongvolwassen benaderen die misschien in de toekomst wellicht een baan bij een advocatenbureau zoeken of iemand die een advocaat zoekt.
Dit kan twee kanten op gaan, namelijk mensen nemen het bureau niet meer serieus of mensen vinden het fantastisch en op die manier krijgen zij meer opdrachten.
Rake content is de sleutel tot succesvolle social media, vooral bedrijven die zich willen binden aan de digitale wereld van morgen. Daarnaast geef je als bedrijf ook een stukje transparantie richting de klant en dit geeft een mooie kennismaking met het bedrijf.
Wij weten als geen ander hoe belangrijk rake content is, daarom willen wij zoveel mogelijk bedrijven helpen zich te kunnen binden aan de digitale wereld van morgen. Ben jij klaar voor een vliegende start als het gaat om digitalisering? Team TUQR staat in de startblokken om samen met jou de race te winnen! Voor meer informatie kun je naar de contactpagina gaan.