Wat kun je verwachten?

  • De connectie aangaan met de nieuwe generatie;
  • Creëer meer zichtbaarheid voor je vacatures op TikTok;
  • Geef een eerste indruk van het bedrijf en de werkzaamheden;
  • Positieve merkassociaties;
  • Aan de slag met TikTok.

De connectie aangaan met de nieuwe generatie

Zodra je een vacature online gooit, heb je een beeld van naar wie je op zoek bent. Stem daarom de socials af op je potentiële kandidaat. Mensen denken dat alleen jongelui op TikTok zitten, maar niks is minder waar. Veel (jong)volwassen weten het populaire platform ook te vinden, sterker nog: de leeftijdsklasse 20 t/m 24 is de grootste groep op TikTok. Daarop volgt de leeftijdsgroep 40+, op de derde plaats komt pas de leeftijdsgroep 15 tot 19 jaar oud.

Met deze informatie kun je wel stellen dat TikTok een perfecte plek is voor het promoten van vacatures. Ook voor sectoren die lijden aan personeelstekorten, zoals toerisme, horeca en grote retailers, is TikTok de uitgelezen kans om een grote groep jonge talenten te werven.

Creëer meer zichtbaarheid voor je vacatures op TikTok

Een groot voordeel van TikTok is dat je extra zichtbaarheid genereert. Bij bijvoorbeeld LinkedIn of een banensite bereik je alleen de mensen die op dat moment op zoek zijn naar een nieuwe baan. Door jouw bedrijf goed in beeld te brengen via TiktTok, creëer je naamsbekendheid onder een grote groep en gaan potentiële werknemers of klanten jou herkennen. Ook zou je hier mensen mee kunnen binnenhalen die eigenlijk al voorzien zijn van een baan.

Het creëren van naamsbekendheid vraagt meer dan het plaatsen van een leuke video. Daarom ga je ervoor zorgen dat je wekelijks meer dan 1 of 2 video’s plaatst, dit verschilt natuurlijk per week. Een leuk voorbeeld van een bedrijf die TikTok inzet is @ijssalonborger. Zij maken grappige content, zo creëren zij het beeld van een gezellige sfeer op de werkvloer of typische momenten die je meemaakt als ijsverkoper.

@ijssalonborger Wie zou dit ook kunnen overkomen? #ijssalonborger #slagroom #wafel #eten ♬ origineel geluid – IJssalon La Dolce Borger

Geef een eerste indruk van het bedrijf en de werkzaamheden

Veel vestigingen van Jumbo hebben een eigen TikTok-platform waarop medewerkers de voordelen laten zien van hun baan. Ook veel horecabedrijven zetten TikTok al in om werknemers te werven, toch is het voor veel bedrijven een grote stap. Het kost tijd en daarnaast ga je met je gezicht heel het internet over, hier zitten niet alle werknemers op te wachten.

Terwijl TikTok juist het kanaal is om de jongere generatie mee te bereiken en een sterke naamsbekendheid mee op te bouwen. Zeker als je jezelf af en toe op een leuke manier een beetje voor schut kan zetten. Waarom een saaie vacature tekst schrijven met de termen “leuke werkplek” en “een gezellig team”, als je ook gewoon kunt laten zie hoe leuk en gezellig het is? Het maken van echte video’s is precies waar TikTok om draait, perfecte beelden zijn niet nodig.

 

Positieve merkassociaties

Potentiële kandidaten zijn niet alleen op zoek naar de perfecte arbeidsvoorwaarden, maar ook naar een connectie met je bedrijf. Een positieve verbinding met jouw merk zal ervoor zorgen dat jouw vacatures gewild zijn en veel kandidaten zich melden. Ook kunnen ze via de socials even checken wie de gezichten zijn van jouw organisatie en wat ze kunnen verwachten. Breng dus je medewerkers in beeld, laat de waarden en cultuur van de organisatie zien en zet die leuke extra’s in de spotlights.

Aan de slag met TikTok

Het creëren van een knallende TikTok-video is een samenhang van verschillende factoren. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze jou en je bedrijf kennen, alsof je elkaar dagelijks spreekt. Je moet overkomen alsof je geen filters kent. Hoe professioneel je op LinkedIn overkomt, zo open en casual probeer je over te komen op TikTok. Natuurlijk kun je wel je successen en projecten tonen, maar hou het luchtig en echt. Toegankelijkheid is hier het sleutelwoord.

@jumboleussinkhaaksbergen Solliciteer via jobs.jumbo.com en tot snel 💛https://nl.jobs.jumbo.com/nl/vacature/bijbaan-winkelmedewerker/1050416/ #jumbo #haaksbergen #bijbaan #werkenisleuk ♬ son original – cam’

Ben je op zoek naar een bedrijf waarmee je kunt sparren over je marketingplan? Of ben je op zoek naar een marketingbureau dat jouw socials gaat onderhouden?

Neem dan zeker even contact op met een van onze TUQR ‘s! Wij helpen je graag naar de finish-line.