Wat kunnen we leren van Max Verstappen?

Red Bull kwam misschien tekort op snelheid, maar dit maakten ze goed door een consistente strategie. Met een andere bandenstrategie en afwijkende supersnelle pitstops, toonden zij lef. Max en zijn team varen hun eigen koers, zelfs toen Mercedes 12 seconden voor lag hebben ze zich niet laten afleiden.   

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Red Bull Racing Honda (@redbullracing)

Les 1: Blijf trouw aan je kernwaarden en identiteit  

Branding gaat over het kennen én benutten van je sterke punten. Ieder merk heeft minder sterke punten, echter zijn de meest succesvolle merken groot geworden door zich op de sterke punten te focussen. Max is broodnuchter, gefocust, onverschrokken en relaxt tegelijk. Juist deze karaktereigenschappen bleken de gouden combinatie om de 7-voudig wereldkampioen Lewis Hamilton te verslaan.   

Het constant strak langs de meetlat filteren van kernwaarden is ook één van de succesfactoren van Max’ sponsor. Red Bull laat keer op keer zien dat ze wereldkampioen branded content zijn.   

Red Bull verbindt zich aan een breed aantal persoonlijkheden, teams en evenementen die het merk onweerstaanbaar maken voor jongeren. Red Bull geeft je vleugels. Het eigenaarschap van sportteams of evenementen die je letterlijk vleugels geven, kenmerkt het onderscheidende karakter. De kern van het verhaal dient te worden doorgevoerd naar alle onderdelen van de organisatie. Een goede corporate story is niet alleen iets voor de bühne. De corporate story dient te functioneren als kompas van jouw merk.   

https://www.tuqr.nl/wp-admin/post.php?post=1713&action=edit&classic-editor#
Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1)

Les 2: Geen focus is killing

Dag in dag uit, week in week uit; jaren achtereen focuste Max Verstappen zich op maar één doel, wereldkampioen worden. Niet één keer.   

Met een sterk merk, kun je je differentiëren van de rest. Alles leuk vinden en dus ook alles doen. Een beetje dit, een beetje dat. Herken je dat? Maar wie niet kiest, wordt ook niet gekozen. Gebrek aan focussen is voor je merk KILLING. Geen focus = geen impact. Een merk kost werk, dit betekent dat het tot in de details moet zijn uitgevoerd.   

Dit verklaart ook het feit dat ons TUQR-telefoonnummer eindigt op 33. Sinds onze oprichting september ’21 streven wij naar poleposition. Zonder nummer 33 gaat dat niet lukken, dat hebben we afgelopen zondag wel gezien.  

Les 3: Maak een flexibel, consistent Master Plan

Verstappen begon met karten, ging daarna naar de formule 2000, vervolgens naar Torro Rosso en nu bij het hoofdteam van Redbull. Reken er maar op dat hij dit pad verder zal gaan vervolgen. Natuurlijk leer je van bepaalde momenten, en je krijgt altijd meer en meer ervaring, dus misschien ga je in de toekomst wat andere dingen doen, maar in het algemeen blijft de basis altijd hetzelfde; aldus Max Verstappen.  

I just want to be myself. You learn from yourself, and that doesn’t mean you have to drive slower; it actually means you have to drive faster, but maybe with a little bit in control, and that’s what I learned. – Max Verstappen

Les 4: Iedere driver heeft een bevlogen co-driver nodig

Het verzamelen van de juiste co-drivers, die ook gelijk een vangnet zijn. Datgene heeft Verstappen ook gedaan. Zijn persoonlijke staf, het raceteam, de engineers, zijn familie; stuk voor stuk bevlogen voor het wereldkampioenschap. Alle elementen van mens en machine dienen harmonisch op elkaar afgestemd te zijn en nauwkeurig samen te werken om te kunnen blijven winnen. 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1)

 

Les 5: Zorg voor een consistente aanpak 

Bijsturen waar nodig, maar constant blijven geloven in je eigen kracht. Of zoals Max zegt: “Als coureur is het belangrijk om op jezelf te focussen en in jezelf te geloven. Er zou geen reden moeten zijn waarom je, wanneer er meer aandacht is, je aanpak zou moeten veranderen. Ga voor plan A of als je in het heetst van de strijd zit, zoals Perez, voor plan B. Maar laat niemand buiten jouw team je aanpak veranderen.” 

Wacht niet en begin vandaag aan

de maximalisatie van jouw merkwaarde.

Contact arrow-right