Inhoud

Overall marketing strategieën en ontwikkelingen

In 2022 verandert er veel omtrent marketing strategieën en ontwikkelingen. Bedrijven maken massaal meer gebruik van onder andere social media. Steeds meer bedrijven gaan dan ook investeren in het creëren van content en het promoten van hun posts.

Gepersonaliseerde en conversatiemarketing doet het goed voor veel bedrijven. Hiermee ziet de klant direct wat het bedrijf te bieden heeft, en of dat bij hun past. Brand herkenning is voor de meeste bedrijven een prioriteit en vaak ook de reden dat ze campagnes voeren.

Een groot deel van de marketeers hebben dit jaar meer geld opzij gezet voor verschillende marketingdoeleinden. Dit gaat voornamelijk naar betaalde advertenties, content creatie en goeie software. Een leuk feitje over software; marketing is de grootste afnemer van automatiseringen. Marketeers gebruiken 76% meer automatiseringstools tijdens het werk dan de salesafdeling en 139% meer dan financiers.

Kortom: 2022 is hét jaar om je brand te laten groeien, om klantervaringen te optimaliseren en de band met je community op te bouwen.

Top marketingstrategieën

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 60% van de ondervraagde marketeers social media primair inzetten binnen hun bedrijf. Hierop volgde de SEO-strategie, op nummer drie stond de ABM- strategie (Account Based Marketing) en op plek vier stond content creation.

Duurzaamheid is een ander hot topic dit jaar. Wat heeft dit te maken met je marketingstrategie? Meer dan je denkt. Veel bedrijven en consumenten willen zo duurzaam mogelijk inkopen doen. In 2021 zagen we dit al veel voorbij komen, maar in 2022 gaat dit echt een grote impact hebben.

Contentmarketing

Hoe ziet content marketing eruit in 2022? Dit jaar investeren marketeers meer dan ooit in content. Meer dan 82% van de bedrijven maakt dan ook gebruik van content marketing. Primaire uitingsvormen zijn: videocontent, blogs en infographics.

Heb jij wel eens iets gekocht omdat een influencer je overtuigd heeft? Zo niet, dan is de kans groot dat het nog wel gaat gebeuren, want influencer marketing gaat voorlopig niet weg. Sterker nog: 61% van de B2C-marketeers gaven in een enquête van HubSpot aan in 2022 gebruik te (gaan) maken van influencer marketing.

Influencers en korte video’s zijn booming voor meer zichtbaarheid, maar ook het creëren van podcasts is een opkomende rage. Met podcasts kun je bijvoorbeeld Spotify toevoegen aan de lijst met kanalen waarop je bedrijf vindbaar is.

Social media marketing

Social media zijn meetbaar effectieve en efficiënte kanalen voor het behalen van je marketingdoelen. Social media kanalen hebben de laatste 10 jaar enorm aan populariteit gewonnen bij bedrijven. Het gebruik op social media is over het algemeen constant hoog, en het groeit nog steeds. Daarom investeren 8/10 bedrijven in social media marketing dit jaar. 39 Procent doet dit nog niet, maar is dit wel van plan.

Het social media landschap is aardig rond, nieuwkomers komen er moeilijk tussen en krijgen moeite met het bereiken van een kritieke massa. Facebook gaat het steeds lastiger krijgen onder bepaalde doelgroepen, voornamelijk onder de jongeren. Veel van hen hebben geen Facebook of gebruiken dit heel weinig. TikTok daarentegen blijft bij alle doelgroepen in gebruik groeien, zowel ouderen als jongeren zijn te vinden op dit platform.

Bij iedere vorm van goede communicatie, begint ook social media marketing met luisteren. Voor het bereiken van je doelstellingen is altijd nodig om contact te leggen met je doelgroep. Om dit tot stand te laten komen, moet je weten waar je doelgroep voor openstaat. Dit is echt een onderzoekstraject. Wat zijn de behoeftes van je doelgroep en waar kun jij op inspringen?

SEO-marketing

SEO staat voor Search Engine Optimization. Je kunt met SEO de organische zoekresultaten in zoekmachines verbeteren. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken. Omdat SEO, anders dan SEA, geen geld kost per klik, is het een duurzame manier om meer websitebezoekers te realiseren. Dit kost echter wel meer tijd dan SEA.

Ruim 71% van de ondervraagde bedrijven in de enquête van HubSpot gebruiken strategische keywords. Daarop volgt 50% met lokalisatie en op nummer 3 met 48% staat optimalisatie voor op je telefoon.

Maar wat vinden marketeers nu van de optimalisatie van hun SEO? Ongeveer 75% van de marketeers hebben het gevoel dat hun SEO-tactieken buitengewoon of zeer effectief zijn om hun marketingdoelen te bereiken. Ruim 83% van de respondenten is zeer zeker dat hun website helpt hun marketingdoelen te bereiken.

Emailmarketing

Veel marketeers denken dat emailmarketing ieder jaar minder wordt, maar niks is minder waar. Ook dit jaar staat emailmarketing weer boven aan de rij van effectieve marketingtrends. Ruim 77% van de marketeers ziet meer engagement met emailmarketing het afgelopen jaar. Hoe dat kan? Emailmarketeers gebruiken vaker gepersonaliseerde berichten en zijn transparanter over het bedrijf.

Er worden minder e-mails in de week gestuurd, maar ze worden wel gesegmenteerd, gepersonaliseerd en geautomatiseerd. Twee of minder mails in de week scoren het beste in de test, 3 tot 5 ook nog redelijk. Meer dan 5 scoort niet goed, het kost alleen meer werk en is dus eigenlijk zonde van de tijd en moeite.

Nieuwsbrief tools

De top 3 meest gebruikte email nieuwsbrief tools zijn: Mail-chimp, Constant Contact en Salesforce.

Via emailmarketing probeer je de ervaring van de abonnee te optimaliseren, laat je zien dat je een expert bent en zorg je ervoor dat je doelgroep uiteindelijk gaat kopen.

Conversational marketing

In contact komen met je doelgroep wordt steeds belangrijker voor iedere succesvolle onderneming. Maar hoe kom je in contact met je doelgroep? Dat contactmoment heeft een naam: conversational marketing.

Veel bedrijven weten alles over hun doelgroep, maar blijven stil. En waar social media eigenlijk voor meer communicatie moeten zorgen, worden de kanalen meer ingezet als uitzendkanaal. Eenrichtingsverkeer. En dat werkt natuurlijk niet zo lekker, in welk gesprek dan ook.

Automatisering is voor veel bedrijven een uitkomst. Wanneer er geen tijd is om te reageren, wordt er automatisch een bericht gestuurd. Zo heeft de klant het gevoel dat de marketeer wel bezig is met de vraag of opmerking. Gelukkig wordt deze technologie niet continu ingezet, maar worden er ook nog daadwerkelijk gesprekken gevoerd.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Kevin Davidson (@ravenus_kevin)

ABM-marketing

Precies 70% van de marketeers laat weten dat ze gebruik maken van ABM-marketing; 15% meer dan het jaar ervoor. Door je marketing te richten op een individueel bedrijf of account, wordt je demografische targeting (en andere strategieën) steeds persoonlijker. Met behulp van ABM-strategieën kun je contacten identificeren en daarop gebaseerd aangepaste inhoud maken.

De meest gebruikte tactieken omtrent ABM-marketing zijn:

  • Identificeren van contacten;
  • Creëren van aangepaste content voor je doelgroep;
  • Accounts onderzoeken.

Er zijn nog veel uitdagingen rondom ABM marketing. Het creëren van gepersonaliseerde ervaringen is er één van. Daarnaast is weten hoe je target accounts kiest ook nog een hele opgave. Vind jij het ook lastig om dit uit te zoeken? Ons team van specialisten helpt je hier graag mee verder. Samen creëren wij een passende ABM-strategie voor jouw bedrijf.

Voor deze uitdagingen heb je natuurlijk ook tools nodig om achter je info te komen. De twee meest gebruikte tools zijn: social media analytics en website analyse. Daarnaast is een aantrekkelijke website, goed functionerende website en een website met goede SEO echt een must.

Conclusie

Dit jaar zou je als bedrijf de marketing community zullen moeten gaan omarmen en opnieuw naar je marketingstrategieën moeten kijken. Stap uit je comfort zone en probeer nieuwe dingen. Wil je je meten met de marketing trends van 2022? Dan moet je actie ondernemen.

Praat met je klanten en je community, investeer in goeie content en je social media. In 2022 gaat marketing steeds meer automatiseren, maar ook word het steeds menselijker, creatiever, persoonlijker, experimenteler en sociaal gedrevener.

Wil jij jouw marketing uit handen geven of heb je hulp nodig met marketing gerelateerde werkzaamheden, neem dan gerust contact op met ons op. Ons team van specialisten staat te popelen om jouw bedrijf naar de poleposition te helpen. Ben jij al klaar voor de start? GO!

choose your target group

otherwise they won't choose you