In 2022 verandert er veel omtrent marketing strategieën en ontwikkelingen. Bedrijven maken massaal meer gebruik van onder andere social media. Steeds meer bedrijven gaan dan ook investeren in het creëren van content en het promoten van hun posts.
Gepersonaliseerde en conversatiemarketing doet het goed voor veel bedrijven. Hiermee ziet de klant direct wat het bedrijf te bieden heeft, en of dat bij hun past. Brand herkenning is voor de meeste bedrijven een prioriteit en vaak ook de reden dat ze campagnes voeren.
Een groot deel van de marketeers hebben dit jaar meer geld opzij gezet voor verschillende marketingdoeleinden. Dit gaat voornamelijk naar betaalde advertenties, content creatie en goeie software. Een leuk feitje over software; marketing is de grootste afnemer van automatiseringen. Marketeers gebruiken 76% meer automatiseringstools tijdens het werk dan de salesafdeling en 139% meer dan financiers.
Kortom: 2022 is hét jaar om je brand te laten groeien, om klantervaringen te optimaliseren en de band met je community op te bouwen.
Uit onderzoek is gebleken dat ruim 60% van de ondervraagde marketeers social media primair inzetten binnen hun bedrijf. Hierop volgde de SEO-strategie, op nummer drie stond de ABM- strategie (Account Based Marketing) en op plek vier stond content creation.
Duurzaamheid is een ander hot topic dit jaar. Wat heeft dit te maken met je marketingstrategie? Meer dan je denkt. Veel bedrijven en consumenten willen zo duurzaam mogelijk inkopen doen. In 2021 zagen we dit al veel voorbij komen, maar in 2022 gaat dit echt een grote impact hebben.
Contentmarketing
Hoe ziet content marketing eruit in 2022? Dit jaar investeren marketeers meer dan ooit in content. Meer dan 82% van de bedrijven maakt dan ook gebruik van content marketing. Primaire uitingsvormen zijn: videocontent, blogs en infographics.
Heb jij wel eens iets gekocht omdat een influencer je overtuigd heeft? Zo niet, dan is de kans groot dat het nog wel gaat gebeuren, want influencer marketing gaat voorlopig niet weg. Sterker nog: 61% van de B2C-marketeers gaven in een enquête van HubSpot aan in 2022 gebruik te (gaan) maken van influencer marketing.
Influencers en korte video’s zijn booming voor meer zichtbaarheid, maar ook het creëren van podcasts is een opkomende rage. Met podcasts kun je bijvoorbeeld Spotify toevoegen aan de lijst met kanalen waarop je bedrijf vindbaar is.