In deze blog:
  • Profielfoto
  • Koptekst
  • Contactgegevens
  • Samenvatting
  • URL
  • Opleidingen & vaardigheden
  • Aanbevelingen
  • Bedrijven volgen
  • Deel content
  • CV

Profielfoto

LinkedIn kun je vergelijken met je CV, maar dan online. Je profiel is niet compleet zonder een duidelijke foto van jezelf of je organisatie. Besteed aandacht aan deze foto, want een leuke vakantiefoto met een drankje in je hand is een absolute no-go. Je foto is medebepalend of mensen je profiel gaan verder lezen. Dus zorg ervoor dat je een professionele foto hebt als LinkedIn-profielfoto.

Koptekst (headline)

De koptekst is bedoeld om jezelf als personal brand neer te zetten, en staat op je profiel staan direct onder je naam. Je hebt 120 karakters (inclusief spaties) om jezelf op een unieke manier te laten zien. En het wordt nog erger: in de preview zie je slechts 80 tekens. Met zo weinig karakters kan het best moeilijk zijn om een goede tekst te schrijven en direct de aandacht te grijpen.

In de headline kun je zoekwoorden verwerken waarop jij gevonden wil worden. Denk daar dus goed over na. Uitspraken zoals ‘direct beschikbaar’ of ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ vertelt mensen zoals recruiters niet zoveel. Zulke nietszeggende informatie kun je dus beter achterwege laten.

Ook het vermelden van je huidige functie zal niet de aandacht grijpen. Stel: jouw functie is content marketeer. Er zijn ook tienduizend anderen die content marketeer zijn. Maak een unieke regel van je huidige beroep of laat zien dat je verstand van zaken hebt. Bijvoorbeeld:

Uitzonderlijke prestaties
  • Verantwoordelijk voor een omzetgroei van 250% in het rayon West-Nederland | Accountmanager | Rayonmanager
  • Barista – de lekkerste kopjes koffie drink je bij mij
Kennis van de markt
  • Verbindt talenten met bedrijven, om zo wederzijds (werk)geluk te realiseren | Recruiter | Recruitment Consultant
Competentie
  • Ervaren inkoper met een talent voor onderhandelen zoekt nieuwe uitdaging in de doe-het-zelf branche

URL

LinkedIn maakt voor ieder profiel een persoonlijke URL aan. Deze kun je zelf aanpassen, zorg er daarom voor dat deze makkelijk te vinden is. Hier enkele URL-mogelijkheden:

  • http://nl.linkedin.com/in/voorenachternaam
  • http://nl.linkedin.com/in/bedrijfsnaam

Contactgegevens

Zorg ervoor dat je goed bereikbaar bent voor potentiële klanten of bedrijven. Zorg er daarnaast voor dat je gegevens up-to-date zijn, je wilt natuurlijk niet dat je contactgegevens niet meer kloppen.

Samenvatting

Veel mensen gebruiken de samenvatting van LinkedIn niet, omdat ze het lastig vinden om een goede samenvatting te schrijven. Echter wordt een compleet profiel beter gevonden door recruiters. Maar hoe geef je dit stukje tekst vorm? Nou, stel je voor dat je jezelf voor moet stellen in één minuut. Een soort elevator pitch, dus. Neem de volgende punten mee in je pitch:

  • Welke functie zoek je?
  • Welke probleem los je op? Verplaats je in de rol van de ander.
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Waarom moeten ze voor jou kiezen?

Probeer er geen opsomming van te maken, maar een goedlopend verhaaltje. Iets dat verhalend wordt verteld, wordt vaak beter onthouden. Haal een voorbeeld uit je kindertijd erbij. Wanneer voelde je voor het eerst passie voor het werk dat je nu doet? Waarom bleek je als kind al goed in bepaalde vaardigheden? Of noem concrete voorbeelden van wat je al hebt bereikt. Stip daarbij je kwaliteiten nog een keer aan, zoals je ook in een sollicitatiegesprek zou doen.

Opleidingen & vaardigheden

Met het opgeven van je opleidingen kun je zo vrij zijn als je wilt. Ook moet je zeker je vaardigheden benoemen. Pas echter geen onnodige opleidingen of vaardigheden toe, bijvoorbeeld je zwemdiploma van toen je 4 was. Wat zijn dan wel vaardigheden waarmee je jezelf onderscheidt? Hier hebben we enkele voorbeelden voor je:

  • Oplossingsgericht
  • Samenwerken
  • Flexibel
  • Oplossingsgericht
  • Creatief
  • Organiseren
  • Doorzettingsvermogen
  • Besluitvaardig

Aanbevelingen

Probeer zodra je een project of opdracht hebt afgerond hier een aanbeveling uit te halen. Aanbevelingen van anderen geven vertrouwen. Naast dat je aanbevelingen probeert binnen te slepen, geef je natuurlijk ook aanbevelingen weg. Doe dit alleen bij mensen die dit oprecht ook verdienen, anders kom je niet geloofwaardig over.

Bedrijven volgen

LinkedIn is een platform waarom je veel nieuwe dingen kunt leren. Je kunt bijvoorbeeld interessante bedrijven gaan volgen om sneller op de hoogte te zijn van de laatste updates binnen jouw branch. Zo krijg je ook weer inspiratie voor je eigen content.

Deel content

Ongetwijfeld volg jij, als echte vakidioot, de nodige blogs en websites op je eigen vakgebied. Door regelmatig dit soort artikelen te delen op je LinkedIn-profielpagina en van wat eigen extra content te voorzien, hou je je profiel up-to-date en blijf je top-of-mind bij je volgers.

Privéberichten

LinkedIn is een sociaal netwerk, dus wees lekker sociaal met je mede-LinkedIn-gebruikers. Maak connecties en klets er lekker op los. Wie weet heb je in de toekomst nog wat aan deze connecties.

CV

Zorg ervoor dat je LinkedIn-profiel overeenkomt met je CV! Alle ervaringen, opleidingen en vaardigheden moeten goed overeenkomen. Zorg voor een eenduidige uitstraling op alle communicatiekanalen zodat je herkenning creëert.

Ben je op zoek naar iemand die deze verantwoordelijkheid van je overneemt? TUQR verwelkomt je met open armen!

 

 

*Maak jouw cv en LinkedIn profiel onweerstaanbaar

Volg deze training via onze partner TalentFirst

https://www.gemeentebanen.nl/opleidingen/onweerstaanbaar-cv-en-linkedin-profiel?utm_source=gb-mailing&utm_medium=email&utm_campaign=gemeentebanen-september-2022

If the plan doesn't work, change your plan

But never change your goal