Influencer marketing

Influencer marketing is een vorm van marketing, deze vorm van marketing is maar voor enkele branches echt winstgevend. Bij deze vorm gaan invloedrijke mensen binnen een bepaalde branche een product, merk of dienst tonen aan hun community. Deze vorm van marketing speelt voornamelijk onbewust in op het gedrag van de doelgroep. Vaak zie je deze vorm voorbijkomen op Instagram, TikTok, Facebook of YouTube.

De doelgroep luistert sneller naar een influencer omdat zij vaak een soort rolmodellen zijn binnen de community. Mensen vinden hun idool namelijk geloofwaardiger dan een bedrijf dat hen een nieuw product wil aansmeren. Je kunt influencers dus effectief inzetten om jouw product te verkopen. Het is hierbij wel van belang dat je de juiste influencer gebruikt voor jouw doelgroep. Het werkt namelijk niet als je een beautyvlogger over de nieuwste auto laat publiceren, hiervoor kun je beter naar een echte auto influencer voor vragen.

Naast de grote influencers kun je je ook gaan focussen op de mini influencers. Deze influencers hebben misschien nog maar een kleine groep volgers, maar deze kunnen wel heel relevant zijn voor jouw branche. Daarnaast zijn deze mini influencers ook een stuk goedkoper.

Naast de influencer marketing heb je ook “celebrity endorsement”. Dit zie je vaak in televisiereclames, hierbij sluiten de influencers totaal niet op het merk of product aan. Kijk maar naar de Jumbo-reclames met Max Verstappen. Ja, Max wordt gesponsord door Jumbo, maar voor de rest heeft de Formule 1 en een supermarkt niks met elkaar te maken. Of George Clooney met koffie. Het is wel leuk om naar te kijken, dat dan weer wel.

 

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Clara 🍂 (@claraa.frcs)

Wat is een influencer?

Een influencer is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze mensen zijn actief op social media, ze hebben veel volgers en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep. Vaak zijn het aantrekkelijke mensen om te zien, of ze hebben enorm veel kennis van een bepaald product of onderwerp.

Er zijn veel verschillende soorten influencers, in iedere branche is wel een influencer te vinden. Naast de branche waarin de influencer te werk gaan zijn er ook nog verschillende kalibers van influencers, je hebt namelijk:

  • Nano-influencers
  • Mirco-influencers
  • Mid-influencers
  • Macro-influencers

Vaak zijn influencers bekend door middel van een virale video, een programma, blog/vlog of bijvoorbeeld door middel van aantrekkelijke content voor hun socials. Doordat influencers dagelijks in contact zijn met hun community stralen zij betrouwbaarheid uit. Hierdoor nemen mensen sneller hun advies aan en dit kan onder andere hun gedrag beïnvloeden.

Wat doet een influencer?

Naast dat een influencer zijn of haar community beïnvloedt met de dagelijkse dingen, wordt een influencer ook benaderd door bedrijven of merken. Zij worden dan gevraagd om hun product of dienst te benoemen op hun social media. Daarnaast kunnen zij ook gevraagd worden om te vertellen over hun producten of diensten op hun social mediakanalen.

Naast dat een influencer het deelt op hun eigen social media, deelt het bedrijf ook de content op hun eigen social media platformen voor de herkenning van het product of dienst.

Zodra de website van het desbetreffende bedrijf goed functioneert en de influencer een link hiernaartoe verwijst, kan dit het bedrijf veel leads en omzet winnen.

Welke social media platform?

Zodra je goed beeld hebt van het type influencer, is het tijd om te beslissen welke platformen je in gaat zetten. In 2019 was bijvoorbeeld Instagram de meest gekozen social media platform. Maar anno 2022 stijgt TikTok hier ver bovenuit. Daarom is het belangrijk dat je weet op welk platform jouw doelgroep het meest actief is. Deze influencers zijn namelijk in de mogelijkheid een link toe te voegen aan hun stories. Hierdoor worden volgers naar een bepaalde pagina verwezen met meer informatie. Enorm waardevol al je meer traffic naar je website wil genereren.

Invloed op jou

Is het je ooit al weleens opgevallen? De promotievideo’s van influencers over bijvoorbeeld de Bol.com of de Air-up? Op veel verschillende manieren zetten zij hun reclame in. De ene keer krijgen je al volgers een kortingscode en de volgende keer staat het product of dienst als sluikreclame in beeld bij de influencer. Volgers kunnen op deze manier getriggerd worden om dit product of dienst ook aan te schaffen.

Als je op verschillende social media platformen kijkt, krijg je al snel een heleboel verschillende reclames te zien. Dit ligt deels ook aan welke content jij leuk vindt om te kijken. Zodra jij geïnteresseerd bent in auto’s, krijg je sneller autoreclames. En als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in kleding, dan krijg je sneller kledingreclames.

Naast dat influencer marketing een vrij nieuwe manier van content marketing is, zijn veel bedrijven er ook achter gekomen dat het een echt winstgevende vorm van marketing is. Mensen kopen graag van bekende gezichten, als mensen zien dat een bekende of hun idool dit product promoot, dan zijn mensen sneller getriggerd om dit product of dienst te kopen. Heb je hulp nodig om influencer marketing op te zetten? Onze TUQR’s helpen jou graag met deze race tegen de klok! Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

The key to succes is to

start before you are ready