Van mediaplatform naar metaverse

Waarom? De naam Facebook doet voorkomen alsof het om enkel een mediaplatform gaat, echter is de lange termijn visie van Zuckerberg gefocust op veel meer dan dat. Volgens Mark Zuckerberg staan wij aan het begin van een nieuw hoofdstuk als het gaat om het internet. Meta kan worden vertaald als ‘verder gaan’, iets dat perfect aansluit bij de ambities van Facebook. Facebook ziet een enorme toekomst voor de metaverse. Een virtueel universum, het klinkt misschien nog als een ver-van-mijn-bed-show, maar de verwachtingen zijn hoog. Je kan deze nieuwe ervaring zelfs al proberen via de app Horizon Workrooms. Het idee is dat waar het internet nu vooral 2D wordt beleefd, via platte schermen, dat dit in de metaverse driedimensionaal zal zijn.

Mark Zuckerberg kennen we natuurlijk als de CEO en oprichter van Facebook, maar zijn verwachtingen voor de metaverse zijn heel hoog. De gehele tech-industrie in Silicon Valley werkt samen, om één nieuwe digitale wereld te ontwerpen. In onderstaande video kan je de metaverse zelf ervaren.

Zorgt hybride werken voor een versnelling van digitalisering?

De Covid-crisis heeft een tendens teweeg gebracht, videobellen werd onze dagelijkse bezigheid. Ondanks dat we elkaar gelukkig steeds meer zien op kantoor, heeft het hybride werken een opkomst gemaakt. In een dag van een videocall met je collega’s, naar een ronde op het formule 1 circuit en daarna nog een concert bijwonen van je favoriete artiest? Het is mogelijk dankzij een combinatie van VR, AR en mixed reality.

Is rebranding een trend in Silicon Valley?

Facebook is niet de eerste die stappen voor een rebranding onderneemt. Google ging haar in 2015 al voor met de nieuwe holding Alphabet, waar de zoekmachine is ondergebracht. Daar zijn de afgelopen jaren Search, Cloud en Youtube bij gekomen.

Echter zullen er meerdere afwegingen hebben meegespeeld. Zo is Facebook de afgelopen jaren het synoniem geworden voor privacy schandalen, desinformatie en andere negativiteit. Daarmee is de merknaam ook beschadigd geraakt. Facebook wordt door deze rebranding minder belangrijk gemaakt en is niet meer verbonden aan de nieuwe toekomst.

De vraag is of de rebranding en naamswijziging de gewenste effecten gaat hebben. Het voorbeeld van Google naar Alphabet heeft dit in ieder geval niet gedaan. In de volksmond zal het nog steeds Google blijven heten.

The horizon is the limit

Meer weten over tech-trends?

Team Design arrow-right