Inhoudsopgave

Wees transparant en betrouwbaar

Je kunt als bedrijf wel vertellen dat jouw product betrouwbaar is met een zuivere prijs, maar dit moet je ook daadwerkelijk kunnen aantonen. Anders ga je jezelf als bedrijf aardig in de vingers snijden. Dus kom met feiten! Wat je overbrengt naar je (potentiële) klanten moet aantoonbaar zijn, begrijpelijk en inhoudelijk staan als een huis.

Gebruik geen moeilijke woorden, maar wees transparant over je producten en natuurlijk over het merk, vertel waar het vandaan komt. Mensen geven in een snel overzicht een mening over je merk en dus ook over je producten. Aangezien duurzame producten duurder zijn dan de reguliere producten, moet de eerste indruk gelijk goed zijn. Wat is er precies duurzaam aan jouw bedrijf en jouw product? Waar komt de eerlijke hoge prijs vandaan? Vergeet ook niet de juiste keurmerken te laten zien. Laat aan mensen zien dat je een betrouwbaar en transparant bedrijf bent, dan valt de hogere prijs al snel naar de achtergrond!

Waarom is dit product voor mij geschikt?

Tegenwoordig is het voor marketeers een grote uitdaging om eruit te springen. In een wereld waar mensen continu verleid worden om hun geld ergens aan uit te geven, vraagt het steeds meer creativiteit om op te vallen. Kruip in het hoofd van mensen. Wat vinden ze belangrijk en waarom? Wat hebben ze precies aan dit product en wat zou het juiste verhaal zijn om ze over te halen tot een aankoop?

Als marketeer is het belangrijk dat je in alle uitingen antwoord geeft op deze vragen. Een mooi voorbeeld is Gipsen. Zij laten zien wat het product inhoudt en vertellen ook waarom je het moet kopen. Zo probeer je de consument zo snel mogelijk tot consumeren te zetten.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Gispen (@gispen)

Vertel een verhaal

Als je niet de goedkoopste bent, dan moet je de slimste zijn en met een sterk onderbouwd verhaal komen. Neem als voorbeeld Tony Chocolonely: zij bevinden zich in een markt waar veel aanbod in is. En er zijn niet veel mensen die chocolade niet lekker vinden. Veel chocolademerken komen uit dezelfde fabriek, waar ze massa’s chocolade produceren. Tony doet dit niet, zij weten vanaf de cacaoboon tot in het winkelmandje waar de bonen vandaan komen en of dit op een eerlijke en duurzame manier gaat. Op deze manier zijn hun producten wel duurder, maar door hun sterke en transparante verhaal gaan mensen het toch massaal consumeren. Het lijkt net alsof de Tony-repen nóg beter smaken wanneer je weet hoe het is geproduceerd.

Creëer die gunfactor

Bij merken is een gunfactor belangrijk, net zoals bij mensen. Zodra een consument een goede ervaring heeft met een bedrijf of product, hebben zij sneller de neiging om daar nog een aankoop te gaan doen.  Bouw daarom rustig je community op, ga niet te snel. Dan kun je fouten gaan maken en daardoor slechte kwaliteit leveren. Als de basis goed is, kun je in een keer doorgroeien.

Verleg de focus

Alle bovenstaande tips hebben één ding met elkaar gemeen: de focus verleggen. Je betaalt voor duurzame producten nu eenmaal meer. Erken dit en probeer de focus te verschuiven naar de positieve punten van het product. Als je daarop focust als marketeer, dan zullen je consumenten vanzelf volgen.

Wil je dat jouw marketingstrategie net zolang mee gaat als jouw duurzame producten? Ga dan samen met onze TUQR voor een MAX-imaal resultaat!

Buy what you

believe in