Doelgroeponderzoek kenmerken voor particuliere doelgroep (B2C):

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Regio
  • Sociale klasse
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Functie
  • Vrijetijdsbesteding
  • Aankoopgedrag
  • Verbruiksgedrag (gaan ze zuinig om met des betreffende product/dienst of is dit snel aan vervanging toe)
  • Interesses
  • Gezinssamenstelling
  • Levensfase
  • Levensstijl
  • Meningen
  • Uitingen
  • Loyaliteit
  • Koopbereidheid
  • Religie

Doelgroeponderzoek kenmerken voor zakelijke doelgroep (B2B):

  • Branche
  • Aantal werknemers
  • Vestiging locatie
  • Regio
  • Omzet
  • Soort bedrijf
  • Franchising
  • Marktsituatie
  • Inkoopbenadering

Drie stappen van het SDP-model

Het SDP-Model is een model die je kan ondersteunen in het vinden van jouw doelgroep. De eerste stap van het model is het segmenteren van de markt, de tweede stap is de geschikte doelmarktbepaling toepassen op de verschillende segmenteren en de derde stap is het kiezen van de geschikte positionering.

Hieronder zie je de stappen in het SDP- Model:

Deelmarktmatrix

Naast de standaard doelgroepering is er ook nog de deelmarktmatrix. Hiermee deel je de markt op in kleinere groepen, zodat je een specifieke doelgroep kunt bepalen. Zet aan de linkerkant van de matrix twee soorten producten/diensten en zet aan de rechterkant drie soorten klanten. Zo ontstaan er 6 potentiële doelgroepen, op basis van de deelmarktmatrix beslis je op welke groep je je gaat richten.

Dit kun je ook in een tabel zetten, hier één voorbeeld:

Wat is het verschil tussen zakelijke en particuliere ontvangers?

Bankrekening:

Zodra je een product/dienst wilt verkopen aan een particulier, dan spreek je hem aan op zijn eigen bankrekening. Aan een zakelijke ontvanger vraag je om geld uit te geven vanuit het bedrijf. Zakelijke investeringen kunnen vaak worden afgetrokken van de belasting, voor privé uitgaven geldt dit niet. Ondanks dat zakelijke investeringen via het bedrijf gaan, hebben zij wel te maken met vastgestelde budgetten. Het is daarom gunstig om aan het begin van het jaar jouw producten of diensten te promoten bij zakelijke doelgroepen.

Aanschafproces:

Bij het promoten van producenten/diensten aan consumenten probeer je directe aankoop uit te lokken. Hoe duurder het product/dienst, hoe meer tijd nodig is om de aanschaf te bereiken.  Dat betekent dat het proces om een zakelijke ontvanger binnen te halen vaak langer is en uit meer stappen bestaat dan het proces om een particulier tot aanschaf te bewegen.

Overhalen:

Particulieren doen makkelijker impulsieve aankopen dan zakelijke ontvangers. Bij promoties die gericht zijn op consumenten doe je veel meer beroep op factoren die impulsieve aankopen aanmoedigen. Bij zakelijke promotie beroep je vooral op weldoordachte argumenten om e ontvanger te overtuigen.

Adresgegevens kopen of huren

Handel in gegevens voor direct marketing doeleinden is toegestaan, zolang er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Zo heeft de FEDMA (Europese direct marketing brancheorganisatie) in 2003 een privacy gedragscode opgesteld die verplichtingen schept voor de omgang met persoonsgegevens bij alle direct marketing activiteiten. De belangrijkste regels zijn dat je verplicht bent om geadresseerden te informeren over je identiteit, het doel van je mailing en het recht van verzet.

Via listbrokers kun je ook adresbestanden van particulieren bemachtigen. Het gaat dan om de klantenbestanden van bijvoorbeeld ECI, de Postcodeloterij of Libelle. Nadeel is dat bij deze adressen vaak weinig persoonlijke kenmerken bekend zijn.

Vond je deze blog nuttig? Volg ons dan ook op onze socials voor alle updates!

Community is the

foundation to success