Bedrijfsstrategie voor de langere termijn
Voor langere termijnen stel je een missie, visie en een strategie op. Je bepaalt eerst je visie. Hoe wil jij dat jouw bedrijf eruit ziet en waar stel je prioriteit aan? TUQR’s visie is bijvoorbeeld:
“Met waardering voor het bestaande in combinatie met slimme en vooruitstrevende technieken, willen wij connecties leggen tussen digitale processen, innovaties en de juiste talenten. Via deze weg willen we jouw bedrijf naar polepositie helpen.”
Je missie is de opdracht of rol van je bedrijf in het bereiken van jouw ideale beeld. Voor TUQR is dat:
“Er is maar één positie en dat is polepositie! Wij willen bedrijven onderdeel maken van de digitale wereld van morgen. Met waardering voor het fundament maken wij de finishing touch.”
De manier waarop je deze missie gaat behalen, is je strategie. De basis van ieder strategisch plan bestaat ook uit een visie, missie en een strategie.
Welke stappen heb je?
Stap 1: Beschrijf je visie
Stap 2: Benoem je missie
Stap 3: Plan je strategie
Stap 1: Beschrijf je visie
Kijk naar je toekomst en het doel dat je wil bereiken. Tijdens het vormen van je visie kun je nog lekker wegdromen, je kunt het namelijk zo groot en mooi maken als dat je wil. Sommige visies zijn zo ijzersterk dat ze wel een leven lang mee gaan. Maak je visie daarom zo groots en mooi als je wil. Aim for the stars!
Vraag jezelf af: wanneer ben ik een succesvol persoon? Stel je visie op zonder rekening te houden met bijvoorbeeld financiële beperkingen. Alles is mogelijk zolang je er zelf maar in gelooft en hier ook geloof in houdt.
Stap 2: Benoem je missie
Je missie is de opdracht van je bedrijf in het bereiken van je visie. Hij sluit dus aan op je visie, maar is concreter. Je missie zegt wie je bent, wat je doet en vooral waarom je het doet. Het is de bijdrage die je levert om mensen een beter leven te geven. Dit zit veel dieper dan alleen geld verdienen. Met een missie straal je je identiteit, kernwaarden en bestaansrecht uit. Om welke reden stap jij elke ochtend je bed vol energie je bed uit? Een missie wordt ook wel ‘mission statement’ genoemd.
Voorbeelden van bekende missies zijn:
- “Alles voor een glimlach” (Coolblue);
- “De wereldwijde transitie naar duurzame energie versnellen” (Tesla);
- “Geavanceerde technologie eenvoudig maken voor mensen” (Apple);
- “Het alledaagse betaalbaar en het bijzondere bereikbaar” (Albert Heijn).
Een goede missie eenvoudig en door iedereen te begrijpen. Hij is positief, motiveert, inspireert en is uniek. Een duurzame missie kan je zelfs een goed imago, kostenbesparing en andere voordelen opleveren.
Een paar vragen die je kunnen helpen, zijn:
- Wat gaat er verloren als jouw bedrijf morgen niet meer zou bestaan?
- Welke pijnpunten los je met je bedrijf op?
- Waarom sta je elke dag weer paraat voor je bedrijf?
Je medewerkers en klanten herkennen zich in je missie, zodat ze het ook uitdragen. Bespreek daarom je voorlopige versie van je missie met mensen om je heen en vraag hun eerlijke feedback.
Stap 3: Plan je strategie
Zodra je je visie en je missie weet, dan kun je beginnen met het uitstippelen van je route. Dat doe je met een vaste strategie. De weg naar succes komt je natuurlijk niet zomaar even aanwaaien. In je strategie ga je laten zien wat je gaat doen, hoe je dit gaat doen, welke mensen, middelen en tijd daar voor nodig zijn. Zorg dat je strategie makkelijk en snel te begrijpen is, hierdoor krijg je een sturing, focus en structuur.
Veel mensen vinden het lastig om een bedrijfsstrategie op te stellen. Logisch, want je moet bepaalde keuzes maken. Alles kan niet, er moet een focus zijn. Je kunt niet alles tegelijk doen, dus je moet prioriteiten stellen. Houd hierbij rekening met onzekerheden, concurrenten en obstakels op de weg.
De volgende vragen kunnen je helpen met het bepalen van je bedrijfsstrategie:
- Wat zijn jouw krachten en zwaktes?
- Wat zijn de trends in jouw branche?
- Wat doen je concurrenten?
- Welke obstakels zijn er op je weg?
- Waar heb jij een hard hoofd in?
- Welke behoefte heeft je klantenkring?
- Hoe bereik je optimaal je doelgroep?
Er staan honderden modellen op internet over hoe jij het beste je strategie kan gaan opstellen. Onze ervaring leert echter dat het per bedrijf enorm verschilt en dat lang niet alle bedrijven binnen zo’n modelletje passen. Want je kunt wel in de zelfde branche werken, maar ieder bedrijf is uniek op zijn eigen manier. Dit kun je niet vergelijken met elkaar.
Een missie, visie en strategie op papier zijn niet veel waard. Iedereen in jouw bedrijf moet je missie en visie delen en je moet deze uitdragen naar je doelgroepen, daarvoor maak je een marketingplan. Het opstellen van een marketingplan is echter weer hele andere koek. Heb je hulp nodig bij het bouwen van een sterke basis en een duidelijke bedrijfsstrategie? Neem dan gerust contact met ons op!